Празниците минаха и почти всеки от нас е получил или подарил подарък, който иска да замени или върне.
Управители на магазини в един от големите търговски центрове в София заявиха, че е имало леко завишаване в исканията на клиенти да заменят или върнат покупка.
„Това е право на нашите клиенти да се чувстват спокойни. Всеки наш клиент има право да върне стока в рамките на две седмици след закупуването с представяне на касова бележка, като единственото условие е стоката да не е употребявана. В случаите на рекламация, когато има производствен дефект, гаранцията е два месеца“, твърди управителят Галя Илиева.
Главен юрисконсулт към Комисията за защита на потребителите Ерджан Ахмед обясни, че на българския пазар се налага практиката за замяна или връщане от международни компании.
За „Тази събота“ председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов обясни, че около коледните и новогодишните празници са постъпили близо 450 броя жалби и оплаквания от потребители.
Освен това Маргаритов обясни, че гражданите често се свързват с комисията за консултации.
Сред най-проблемните стоки, както и обикновено, Маргаритов посочи телекомуникационните устройства, облеклото и детските играчки.
По думите му сигналите на потребителите водят до два извода – първият е, че хората стават все по-активни и реагират на проблемите при покупки, а вторият – активността на потребителите се отразява и на търговците, които се „поучават“ и подобряват практиките си.
Според данните най-честите проблеми при онлайн пазаруването са забавена доставка, не са възстановени пари или сгрешена поръчка.
Маргаритов подчерта, че забавената доставка е чест проблем, особено в дните покрай празници. Освен това обясни, че търговците се санкционират за нелоялни практики, тъй като не са спазили обявените срокове за доставка.
„Дори да има отношения с трети лица, търговецът е отговорен за покупката на потребителя“, допълни той.
Също така поясни, че търговецът, който продава стока, която се оказва дефектна, е отговорен за нея и не би следвало да пренасочва покупките към даден сервиз. Търговецът е длъжен да отстрани дефекта в рамките на 30-дневния законов срок, изтъкна Маргаритов.
Когато става въпрос за връщане на пари, то трябва да се случи в рамките на 14 дни от момента, в който сме върнали стоката, така, както сме я получили. Важно е и да уведомим търговеца в писмен вариант, че искаме да върнем стока.
След това продавачът е длъжен да върне парите също в 14-дневен срок. Председателят на КЗП беше категоричен, че връщането на парите трябва да стане по същия начин, по който са получени.
Съществува и правото на потребителите да връщат на стока без тя да има определен дефект, тъй като е законово установено, че купувачът няма как да придобие реална представа за характеристиките на даден продукт онлайн.
Освен това важат всички правила за рекламация и при покупките онлайн. В изключенията попадат някои продукти, свързани с козметика и хигиена.
Маргаритов коментира, че към КЗП функционират т.нар помирителни комисии, които вършат работа като извънсъдебен способ.
„Производството е безплатно и най-често се използват само документи. Основният проблем засега е, че присъствието на търговец е доброволно и той невинаги се явява“, обясни той.