Колко са се повишили цените на услугите за красота? Според Националния статистически институт цените в бранша на фризьорството и бръснарството са скочили с 18,8% спрямо миналата година.
Теодора Чобанска е собственик на салон за красота в столицата. Тя казва, че повишение в цените има, но те са оправдани, тъй като разходите и като собственик на салон също са се повишили.
"Няма как да предлагаме дадена услуга на една и съща цена при положение, че цените на тока или съответно цените на продуктите, с които работим и консумативите, се вдигат драстично. Давам пример с ръкавиците, които са при нас един от най-използваните консумативи – работим предимно с еднократни материали, особено след пандемията. И всичко, което е еднократно се вдигна поне двойно до тройно. Не говорим за тока, който въпреки компенсациите някак си е с тройни цени. Взех решение да повишавам поетапно цените, разбира се, това е за сметка на печалбата, но при нас се повишиха между 15 и 25%", разказа тя.
Повишението на цените води и до отлив на клиенти, казва Теодора Чобанска.
"Прави ни впечатление, че масажите, които са често срещани, от четири посещения всяка седмица те се разреждат на два. За фризьорството, някои дами не правят компромис, защото визията на косата е важна. Маникюрът ми прави впечатление, че никой не прави компромис с него, въпреки повишението", добави тя.
Яна Йорданова е клиент на салона от години. Процедурите, от които се възползва най-често, са масажите и грижата за косата. Повишението на цените се отразява на бюджета и, но въпреки това е категорична, че няма да спре да полага редовни грижи за външния си вид.
"От фризьор гледам да се възползвам веднъж седмично, терапии, понеже косата ми е доста изтощена от боядисване. От маникюр и педикюр се възползвам по- рядко", каза Яна.
Отделям приблизително между 150 и 200 лв. на месец, обясни тя.
"Драстично Повишение във всички сфери на услугите има", констатира икономическият анализатор Стойне Василев. Разкрасителните процедури не правят изключение.
"Фризьорски, козметични, маникюри официално по-статистика са скочили с 20%. Още един личен пример мога да дам тук при моя фризьор за година и половина от 10 лева се повиши на 20, което също е 100%", каза Стойне Василев.
"Ако трябва да го погледнем малко по-общо, пикът настъпи ноември, декември при цените на услугите и сега започва едно плавно понижаване. Но тези цени няма да се върнат, просто наблюдаваме забавяне в темпа на инфлацията, но не означава, че цените на услугите ще поевтинеят", смята той.
Теодора Чобанска иска да запази своите клиенти. Затова е избрала да предлага различни видове промоции, за да компенсира по-високите цени.
"В козметиката предлагаме 2 в 1, 3 в 1, т. е. различни комбинации от процедури. Това, което правим е да добавим допълнителна стойност към нашите клиенти, например бонус -подарък, нещо , което те желаят или са искали да посетят, но не са имали възможност", каза тя.
Стойне Василев е категоричен, че най-много средства българинът отделя за храна, а около 25-30% за допълнителни услуги.
"Повишаването на цените на хранителните стоки означава, че разполагаемият доход намалява. Ако е фиксиран и заплатата не се увеличава, тези услуги започват да се използват все по-рядко, като се търсят алтернативи, но това е доста трудно, защото ако можем да сменим едно сирене с друго, по-трудно можем да си сменим маникюристката, фризьора или други услуги, с които сме свикнали", смята той.
За да не се отказват от по-скъпите услуги в салоните за красота - клиентите разреждат посещенията.