Вътрешният политически дебат през първите месеци на годината забави стартирането на кампаниите за евроизборите в Италия. С какви послания лидерите се отправят към Европейския съюз и каква е предизборната атмосфера?

Кандидатските листи и политически програми бяха представени в края на април. По време на конгреса на „Италиански братя“ премиерът Джорджа Мелони се обърна към избирателите с призив да ѝ дадат мандат да внесе в Еевропейския съюз (ЕС) същата политическа промяна, която донесе в Италия през октомври 2022 г., и да изпрати левите партии в опозиция и на ниво ЕС.

Мелони обяви кандидатурата си и каза, че на бюлетината тя ще бъде само с първото си име Джорджа и обясни: „Защото аз съм и винаги ще бъда една от вас“.

Мелони разчита на личното си лидерство и харизма, но също така проявява популистка нагласа, близка до твърдата дясна политическа традиция.

Матео Салвини

Матео Салвини очерта позицията на „Лега“ най-вече в социалните медии, като се застъпи за дясноцентристки съюз и дистанцира партията си от френския президент Еманюел Макрон, левицата, Урсула фон дер Лайен и Марио Драги.

Салвини предложи да се възстановят младежката военна и обществена служба, за да се „насърчат уважението и добрите маниери“. Той избра много дискутирана и спорна фигура за изборите - генерал Роберто Ваначи, който наскоро беше уволнен от поста си в армията заради книга, която се превърна в бестселър в Италия и е разследван за предполагаемо подстрекателство към расизъм.

Снимка: bTV

Салвини заложи на агресивна предизборна агитация в тон на евроскептицизъм. В кампанията на „Лега“ се появи плакат, вероятно създаден с помощта на изкуствен интелект, на който председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен е облечена във военна униформа, с пръст на устата, сякаш за да нареди да се мълчи.

Антонио Таяни

 

Антонио Таяни, който е начело на „Форца Италия“, подчерта важността на запазването на наследството на Силвио Берлускони и потвърди значението на ролята на партията в рамките на Европейската народна партия.

От трите управляващи партии „Форца Италия“ е партията с най-умерена дясна история. Това е причината предизборната ѝ кампания да я представя изрично като „успокояваща сила“.

От друга страна, демократичната партия 

направи съвсем различен избор и започна предизборна кампания с плакати без лицата на кандидатите. Кампанията е озаглавена „Европа, която искаме“, а секретарят на партията Ели Шлайн акцентира върху социални теми като общественото здравеопазване, имиграцията и минималната работна заплата, чист въздух и работни места, изменението на климата и социалната справедливост.

Движението „Пет Звезди“ стартира кампания за гражданско участие през февруари тази година, за да изготви предизборната си програма за европейските избори. Лидерът на партията, бившият министър-председател Джузепе Конте, се бори да се представи като алтернатива на сегашното правителство и да си спечели ролята на основен опонент на Джорджа Мелони.

Възприятията на италианците за Европейският съюз остават негативни. Само 45% от италианците смятат, че членството в ЕС е нещо добро. На този фон не е изненадваща националистическата и евроскептична насоченост на кампанията.