Имплозия причини смъртта на петимата пасажери от плавателния уред „Титан“ на компанията OceanGate. Как обаче пътешествието до Титаник заобиколи законите?

В Северна Америка има няколко институции, които сертифицират подобни плавателни съдове, сред които Американско плавателно бюро, Международната асоциация на морските предприемачи. Програма за сертифициране на подводна роботика и тн. OceanGate не е одобрена за експлоатация от никоя от тези организации.

"В целия свят има само 10 апарата, които могат да се движат на 4000 метра или по-дълбоко, и всички те са сертифицирани - с изключение на „Титан“. Той е изключение. Експертите от бранша изразиха загриженост, какво ще правим. Това е много рисковано, ние разбираме стратегията, но е много рисковано за всички“, каза Уил Конър председател на комитета за управляеми подводни средства на обществото по морска технология.

Още през 2018 Уил Конън, член на комитета за управляеми подводни средства, отбелязва опасността, която OceanGate носи.

„Искам да кажа, че то не е било сертифицирано, така че не е имало никакъв надзор по време на проектирането, изработката и изпитването. Така че Титан е самосертифициращо се съоръжение, в това, което наричате експериментално, а има ли място за експериментиране? Да. Но да се возят хора с него? Не. Ако е експериментално, не трябва да качвате хора“, каза той.

Един от досегашните участници в пътуването до Титатник, Майк Райс, споделя, че от платените три часа, едва 30 минути са успели да видят останки от кораба в пълен мрак.

„Когато се спуснахме в дълбокото, имаше проблеми с комуникацията. По време на всяко пътуване, което съм предприемал, от четирите отделни гмуркания, които съм предприемал с OceanGate, всеки път е имало проблем със спорадичната комуникация с повърхността“, каза Райс.

Компанията Титан OceanGate е базирана в Евърет, Вашингтон и плава под американски флаг. През годините, подводният апарат е имал три експедиции до отломките от Титаник, първата от които е през 2021 година. За изминалата 2022 година, 28 души посещават легендарния трансатлантически кораб.

През февруари тази година главният изпълнителен директор на OceanGate - Стоктън Ръш - е съден от двойка от Флорида. Марк и Шарън Хейгъл заявяват в иска си, че компанията е отменила една експедиция, като е заявила, че не е имала достатъчно време да удостовери, че „Титан“ може да достигне дълбочините на „Титаник“. Друга екскурзия е била отменена поради „повреда на оборудването“, според копие от техните искове.

Въпреки тези правни конфликти, компанията развива дейност до ден днешен. Към момента официалният им сайт е блокиран. Според правни експертки отказът от отговорност, подписан от пътниците на Титан обаче не спасява компанията от потенциални съдебни искове от семействата на жертвите.