Бойните ни пилоти очакват политическо решение за това какво ще се случи, когато наличните МиГ-29 вече няма да могат да летят и докато новите изтребители F-16 пристигнат.
В "Тази събота" по bTV командирът на авиобаза „Граф Игнатиево“ ген. Николай Русев предупреди, че бойните способности се възстановят трудно.
„Правим всичко възможно да изкараме дежурството на МиГ-29 до 2023 година. Ние носим дежурство и ще го правим до последния си ден. Загубим ли веднъж способности, възстановяването е трудно“.
„Не говорим за „Грипен“. Говорим за заместващ изтребител. Нямаме отговор за изтребител Ф-16 втора ръка от САЩ и Израел. Нямаме време да чакаме. Затова са запитани Франция, Италия и Швеция. Отзоваха се Швеция и Франция“, добави той.
Според него може да се лети на всеки друг европейски изтребител и допълни, че в момента са необходими заместващи изтребители.
„Много страни експлоатират около нас по няколко типа изтребители – в Гърция са четири типа. Белгия, Дания и Нидерландия поддържат авиация и дежурство. Ние сме на фронтовата линия, а ние се опитваме да кажем, че не трябва да носим дежурство – някой да го прави вместо нас. Нали сме НАТО, ние трябва да пазим. България има изтребителна авиация с традиции, ние сме длъжни да ги продължим. Ако някой иска да понесе политическата отговорност, да го направи“, категоричен е командирът на "Граф Игнатиево" и уточни, че всеки изтребител е съвместим с Ф-16.
„Замирисва ми на чистка в авиацията. Всички, които са обслужвали руската техника, да бъдат освободени, за да останат тези, които ще експлоатират Ф-16. Това е непристойно поведение. Те могат да продължават с усилията, ние ще ги гледаме отгоре – това е несериозно. Всички могат да се справят с американската техника“, подчерта Русев.
В авиобаза „Граф Игнатиево“ се експлоатира три вида техника, допълни Людмил Вълков, зам.-командир по Авиационна техника и въоръжение в авиобазата.
„В момента ресурсът, с който разполагаме е ограничен. Инструментите, с които можем да го управляваме, са ограничени. Ако договор за ремонт на двигателите на МиГ-29 се случат, това ще помогне се дежурството през 2023 година, но не и за след това. Не се знае и Полша докога ще помага за поддръжката на самолетите“, допълни той.