По-достъпно и по-евтино да се ремонтират стоки извън гаранционния срок. Това предвижда Европейската комисия, която прие предложение, позволяващо на потребителите по-лесно да ремонтират своите продукти, вместо да ги заменят.
Атанас Стефанов е техник на домакински уреди от повече от 10 години. Споделя, че клиентите се влияят от това дали има резервни части и колко би им струвал ремонт. Така преценяват дали да вземат нов продукт, или да го поправят.
„В повечето случаи при евтините уреди цената на ремонт надвишава стойността на продукта и клиентът предпочита да си смени уреда с нов“, обяснява Стефанов
Ремонтът може да се окаже и по-дълъг от желаното за клиента.
„Проблемът с ремонтирането на продукти извън гаранция е реален, защото доста често продуктите, които купуваме, са създадени просто да издържат определен период, който е горе-долу колкото гаранцията. Някои продукти издържат повече. Зависи от цената и качеството. На този етап се налага просто да изхвърлим продукта, защото е прекалено скъпо да го поправим“, коментира Антоан Атанасов, юрисконсулт в Асоциация „Активни потребители“.
Европейската директивата предвижда възможност потребителят да ремонтира продукти при производителя след изтичането на гаранцията. Ще бъде получаван и европейски сертификат.
„Това предложение за промяна на настоящата директива ще се отрази позитивно на потребителите, защото ще се създаде онлайн платформа, която ще е изцяло безплатна за потребителите. Ще могат да потърсят сервиз, който е близо до тяхната локация, могат да потърсят за определени продукти и кой ще направи по-бърз ремонта“, допълва Атанасов.
Всички тези действия ще окажат влияние върху ограничаването на отпадъците. Според „Евробарометър“ над 70% от европейците се чувстват отговорни за измяната на климата. Въпреки това над 35 милиона тона боклуци се изхвърлят всяка година.