По-достъпно и по-евтино да се ремонтират стоки извън гаранционния срок. Това предвижда Европейската комисия, която прие предложение, позволяващо на потребителите по-лесно да ремонтират своите продукти, вместо да ги заменят.
Атанас Стефанов е техник на домакински уреди от повече от 10 години. Споделя, че клиентите се влияят от това дали има резервни части и колко би им струвал ремонт. Така преценяват дали да вземат нов продукт, или да го поправят.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
„В повечето случаи при евтините уреди цената на ремонт надвишава стойността на продукта и клиентът предпочита да си смени уреда с нов“, обяснява Стефанов
Ремонтът може да се окаже и по-дълъг от желаното за клиента.
„Проблемът с ремонтирането на продукти извън гаранция е реален, защото доста често продуктите, които купуваме, са създадени просто да издържат определен период, който е горе-долу колкото гаранцията. Някои продукти издържат повече. Зависи от цената и качеството. На този етап се налага просто да изхвърлим продукта, защото е прекалено скъпо да го поправим“, коментира Антоан Атанасов, юрисконсулт в Асоциация „Активни потребители“.
Европейската директивата предвижда възможност потребителят да ремонтира продукти при производителя след изтичането на гаранцията. Ще бъде получаван и европейски сертификат.
„Това предложение за промяна на настоящата директива ще се отрази позитивно на потребителите, защото ще се създаде онлайн платформа, която ще е изцяло безплатна за потребителите. Ще могат да потърсят сервиз, който е близо до тяхната локация, могат да потърсят за определени продукти и кой ще направи по-бърз ремонта“, допълва Атанасов.
Всички тези действия ще окажат влияние върху ограничаването на отпадъците. Според „Евробарометър“ над 70% от европейците се чувстват отговорни за измяната на климата. Въпреки това над 35 милиона тона боклуци се изхвърлят всяка година.