„Готови сме за Шенген от много време. Заявявал съм го многократно. Всичко е наред. Всички полети, които са за държави от Шенген, се превръщат за нас във вътрешни полети. Няма да има граничен контрол на тях. Остават проверките за авиационна сигурност. Влизайки в зоната на летището, ще бъде проверяван багажът за забранени предмети, вещи и взривни вещества“, обясни в предаването „Тази събота и неделя“ директорът на Главна дирекция „Гранична полиция“ Антон Златанов.
„Това не означава, че не трябва да се носи паспорт и лични карти. Документът за самоличност трябва да върви заедно със самолетния билет. Проверява се най-малко на две места, за да се установи дали билетът и личните документи съответстват“, подчерта той.
„Там, където няма да се извършва задължителен граничен контрол, преминаваме към компенсиращи мерки – по анализ на риска, рискови профили, лица с рисково поведение. Всяка седмица тези профили се обновяват. Дава се информация преди смяната. Има рискови профили, които са по-дългосрочни. Това лица с фалшива самоличност или са облечени прекалено дебело за лятно време, или възрастни с дете, което се дърпа от тях, или хора със странно поведение, хора, които се оглеждат и оставят багажа си на определени места“, уточни директорът на „Гранична полиция“.
„Както не се изисква декларация за детето, когато то пътува с един родител от София за Варна, така няма да се изисква от България до друга шенгенска държава. Родителят може да я носи, но никой няма да я изисква задължително на граничен контрол. Ако има противоречие между родителите за пътуването на детето, има няколко хипотези. Единият родител има право още в началото да не даде съгласие на детето да се издава паспорт. Ако паспортът е издаден, а спорът е станал на по-късен етап, родителят може да заведе искова молба в районния съд, който веднага издава забрана на детето да пътува извън страната. Ако родителят го изведе, ще бъде престъпление. Информацията веднага достига до нас и ние няма да допуснем детето да излезе“, коментира Златанов.
„Летищата ни са по този европейски модел. Шенгенските гейтове са в едната страна, а нешенгенските – от друга. За пълноправното членство трябва да се вземе политическо решение. Професионални мотиви и пречки за нашето влизане в Шенген няма. Като структура сме готови. Когато ни бъде посочена дата, започваме да работим на сухопътни граници. Това ще е голямо облекчение, защото ни очаква поредно тежко лято с безброй желаещи да пътуват към Гърция и Румъния. Пунктовете са с малък капацитет“, каза още той.
„По всякакъв начин се опитват да преминават мигрантите. Затегнатите мерки и затова, че през есента и зимата беше трудно да ги прекарват през България. Затова цената стана двойна. Вече гони и тройна цена. Това означава, че пътят през България е труден. Богатите мигранти се опитват да ползват ВИП начин. Задържахме лицето с автомобила. Откриха седем нелегални мигранти. Замесено е дипломатическо представителство. Има процедура в Софийската градска прокуратура“, коментира Златанов по отношение на заловените мигранти в джип с дипломатически номера.
„Има различни цени. Това е ВИП начин, тъй като не прескачат огради. Хващахме мигранти в цистерни с асфалт или са увити с фолио, или са в специални тайници. Нашата цел е да търсят начин, който не минава през нашата държава“, категоричен е директорът на „Гранична полиция“.
Очаква се ръст на миграционния натиск по границата през лятото, а все още има недостиг от около 1200 гранични полицаи.
„Командироваме от вътрешността на страната. Това са жандармеристи и полицаи. Отклоняваме ги от основните им задължения, за да отидат в една непозната за тях територия. Командироването им представлява по-висок разход за държавата, отколкото издръжката със заплати на тези 1200 полицаи“, коментира Златанов.