През май матура по български език и литература са държали ученици в общо 950 училища. В 27 училища в страната средният успех от държавните зрелостни изпити е Слаб 2, а в една трета от тях е под Среден 3.
„Това са преди всичко професионални гимназии, има сред тях средни училища, вечерно училище, спортно училище. Не е изненада, това са училищата, които традиционно на различните видове изпити показват резултати по-ниски“, заяви директорът на "Съдържание на предучилищното и училищното образование" Евгения Костадинова.
„Ние сме професионална гимназия при нас учениците, които идват имат желание да придобият опит, умения и професия. Оттук идва и демотивирането им по отношение на общообразователните предмети“, заяви директор на Професионална гимназия по хранително вкусови технологии Нели Стоянова.
В професионалната гимназия по хранително вкусови технологии на държавните зрелостни изпити през май са се явили 43 ученици, а средният успех е 2,75. От училището казват, че за първа година имат подобни резултати. Една от причините е честата смяна на учители.
„Първата госпожа почина, втората ваша колежка журналистка също високо квалифициране се разболя продължително, след което напусна. Постъпи трета учителка, а през втория срок на 11. клас четвърта учителка ги пое, която ги приключи. Всичко това неминуемо води и една от причините за слабите резултати“, добави Стоянова.
Освен честата смяна на преподавателите и онлайн обучението, което е затруднило учебния процес, причина за слабият резултат е и социалното положение на учениците, според директора на гимназията.
„Много често децата са от семейства на разделени родители, на родители работещи в чужбина, оставени на грижите на баби дядовци или настойници и са принудени да работят. 50% от тази година от завършващите абитуриенти работеха и учеха, което по една или друга причина също води до този слаб резултат“, каза Нели Стоянова.
От образователното министерство казват, че могат само да издават препоръки и да насочват, как да се преодолее този проблем, а в училищата трябва да се изследват конкретните причини и да ги отстранят.
„Препоръките, които ние не просто бихме дали и ние сме ги дали още преди началото на учебната година, защото това се случва ежегодно, е през регионалните управления да се идентифицират онези училища, които имат нужда от методическа подкрепа“, заяви Евгения Костадинова.
На фона на лошите резултати на зрелостниците в учебното заведение се случват и различни неща.
Екип от деветокласници от училището в часовете по информационни технологии сглобиха първият от поредицата роботи, който е емоционално интелигентен, с изкуствен интелект, разпознава образи, предмети, говори, усмихва се“, заяви учителят по математика и информационни технологии Цветан Костов.
От училището се надяват този резултат да бъде за пръв и последен път.