"Имаме сигнали за недостиг на лекарствени продукти, които лекари препоръчват за лечение на пациенти  с COVID-19. Това са лекарствени продукти, съдържащи азитромицин и такива за разреждане на кръвта", заяви в предаването "Лице в лице" проф. Асена Сербезова - председателят на Българския фармацевтичен съюз. По думите й след всеки протокол, който се разписва в социалните мрежи  за лечение на коронавирус, следва вълна от търсене на такива продукти.

"Имаме уверения от търговците на едро, че още днес, някои от тези 12 продукта, съдържащи азитромицин, вече са налични", съобщи проф. Асена Сербезова.

С търговците на едро сме разговаряли да се навакса това повишено търсене, обясни проф. Сербезова

Недостигът на лекарства е нормално явление, не може в никакъв случай да предизвика паника и не е фалшива тревога, посочи тя. 

"Когато има свръхупотреба на антибиотици е възможно да си отгледаме резистентни щамове и когато наистина имаме нужда от даден атнибиотик, той да не подейства", отбеляза фармацевтът. 

По думите й, СЗО е установила, че само 8% от пациентите, които са хоспитализирани с COVID-19, действително са имали бактериална или гъбична инфекция, която да изисква лечение с атнибиотик.

"Има много други средства, скоито да подкрепим имунната си система, но преди всичко трябва да разчитаме на преглед от лекар", смята специалистът.

Антибиотик би следвало да се отпуска само по лекарско предписание, категорична беше тя. "Напоследък обаче наблюдаваме едно явление за лекуване по телефона, налага се много често фармацевтът да се свърже с лекаря по телефона, но друг е въпросът как установява дали от дрегата страна действително е лекар", каза проф. Сербезова. Според нея пред всеки фармацевт стои труден избор – дали да наруши законодателството и да бъде глобен или да върне пациент, който действително да има нужда от този продукт, но му е отказан преглед.