Последни новини

Ескалация в Близкия изток: Десетки загинали при танков огън до център за хуманитарна помощ в Газа

Ескалация в Близкия изток: Десетки загинали при танков огън до център за хуманитарна помощ в Газа

Еуфория, но и тежки сблъсъци в Париж: Стотици ранени и задържани - Има ли риск от нови ескалации?

Еуфория, но и тежки сблъсъци в Париж: Стотици ранени и задържани - Има ли риск от нови ескалации?

От продавач на вестници до успешен предприемач: В „Главната роля“ - Джонатан Ангелов

Вместо да празнува 1 юни, тя е на протеста срещу войната на пътя: Най-добрата приятелка на Сияна с призив

Християн Мицкоски: Живковизмът е жив сред българските политици

Касим Дал за оставката на Джевдет Чакъров: Явно синът му е по-скъп от Доган

Делян Добрев: Опасявам се, че ще има избори през октомври

Двама мъже, които ще променят света: Инвестиция от 43 млн. за българска революция в Космоса

МВР прекратява обществената поръчка за 30 хиляди икони, с които да подобри сигурността на пътя

Да „летиш“ без контрол: Историята на Румен, който оцеля след падане с електрическа тротинетка

Явор Гърдев: Да не упражняваме идеологическо влияние върху Малкович, преди пиесата му да бъде поставена

„Има нещо, което се нарича творческа автономия – свобода на избора“, каза режисьорът

Редакторски екип Редакторски екип

Публикувано в  18:14 ч. 29.10.2024 г.

"Няма как, преди пиесата на Джон Малкович да бъде поставена на сцена и да е видян резултатът, ние предварително да упражняваме идеологическо влияние върху него".

Това каза в предаването „Лице в лице“ режисьорът Явор Гърдев във връзка с реакциите срещу пиесата "Оръжията и човекът", която холивудската звезда поставя в Народния театър "Иван Вазов".

Действието се развива по време на Сръбско-българската война в България. Сюжетът разказва за семейството на български генерал от войната и случайно нахлулия в него швейцарски войник Блънтчли.

Споровете относно текста на Бърнард Шоу изникват от описанието на българския дом и култура от онова време - описание, което Съюзът на писателите у нас разкритикува.

„Обикновено режисьорът, който е помолен да осъществи някаква пиеса в чужда театър или театър в собствената си страна, предлага някаква пиеса в резултат на свое убеждение, че тя носи някакъв смисъл, има естетическа и емоционална тежест“, обясни Гърдев.

По думите му, когато режисьорът реши това нещо и го предложи, тогава акт на цензура би било да му се забрани, ако той е бил поканен.

„Има нещо, което се нарича творческа автономия – свобода на избора. Ако някой директор, санкционира моя избор на пиеса, тогава аз ще имам проблем с това. Въпросът е в това, че когато осъществиш свой избор и искаш да направиш нещо и си поканен да го направиш, тогава тази култура, която е достатъчно уверена в собствената си ценност, предоставя своята сцена и гледа това, което режисьорът на определения спектакъл иска да направи“, посочи Явор Гърдев.

„Мисля, че ще бъде голяма грешка, ако продължим да експлоатираме нещо, което не е вярно“, допълни той.

Според него въпросът е как гледаме на театъра и каква функция му отреждаме – дали му отреждаме представителна функция за държавата, или критическа функция във функционирането на обществото.

„Европейският театър е във втория вид традиция. Той поставя проблеми, работи със смисъла да сме заедно, работи с противоречиви неща и предизвиква публиката да се включи в това“, обясни режисьорът.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK