Последни новини

„Не е ясно кой взима решенията“: Проф. Тагарев за българската позиция за Украйна

„Не е ясно кой взима решенията“: Проф. Тагарев за българската позиция за Украйна

Зеленски: Заемът от 90 млрд. евро от ЕС укрепва отбраната на Украйна

Зеленски: Заемът от 90 млрд. евро от ЕС укрепва отбраната на Украйна

Американската полиция откри тялото на мъж, заподозрян за стрелбата в университета "Браун"

Преди еврозоната: по-малко кеш, повече сигурност за спестяванията

Камерите в тоалетни: Прокуратурата иска постоянното задържане на директора на 138-о училище

Тръмп нареди марихуаната да бъде прекласифицирана като по-малко опасен наркотик

Рачев: По празниците ще е студено и калничко. След това малко ще побелее, но пак ще е кално

Болният Светлозар, чиято кола откраднаха: Мъжът е видял инвалидната количка, да беше оставил поне нея

Отвличане заради неуредени сметки: Похитеният мъж е бил изведен от дома си по зрелищен начин

Асошиейтед прес и Ройтерс за протестите в България

Явор Гърдев: Да не упражняваме идеологическо влияние върху Малкович, преди пиесата му да бъде поставена

„Има нещо, което се нарича творческа автономия – свобода на избора“, каза режисьорът

Редакторски екип Редакторски екип

Публикувано в  18:14 ч. 29.10.2024 г.

"Няма как, преди пиесата на Джон Малкович да бъде поставена на сцена и да е видян резултатът, ние предварително да упражняваме идеологическо влияние върху него".

Това каза в предаването „Лице в лице“ режисьорът Явор Гърдев във връзка с реакциите срещу пиесата "Оръжията и човекът", която холивудската звезда поставя в Народния театър "Иван Вазов".

Действието се развива по време на Сръбско-българската война в България. Сюжетът разказва за семейството на български генерал от войната и случайно нахлулия в него швейцарски войник Блънтчли.

Споровете относно текста на Бърнард Шоу изникват от описанието на българския дом и култура от онова време - описание, което Съюзът на писателите у нас разкритикува.

„Обикновено режисьорът, който е помолен да осъществи някаква пиеса в чужда театър или театър в собствената си страна, предлага някаква пиеса в резултат на свое убеждение, че тя носи някакъв смисъл, има естетическа и емоционална тежест“, обясни Гърдев.

По думите му, когато режисьорът реши това нещо и го предложи, тогава акт на цензура би било да му се забрани, ако той е бил поканен.

„Има нещо, което се нарича творческа автономия – свобода на избора. Ако някой директор, санкционира моя избор на пиеса, тогава аз ще имам проблем с това. Въпросът е в това, че когато осъществиш свой избор и искаш да направиш нещо и си поканен да го направиш, тогава тази култура, която е достатъчно уверена в собствената си ценност, предоставя своята сцена и гледа това, което режисьорът на определения спектакъл иска да направи“, посочи Явор Гърдев.

„Мисля, че ще бъде голяма грешка, ако продължим да експлоатираме нещо, което не е вярно“, допълни той.

Според него въпросът е как гледаме на театъра и каква функция му отреждаме – дали му отреждаме представителна функция за държавата, или критическа функция във функционирането на обществото.

„Европейският театър е във втория вид традиция. Той поставя проблеми, работи със смисъла да сме заедно, работи с противоречиви неща и предизвиква публиката да се включи в това“, обясни режисьорът.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK 

Най-четени
Най-нови