Последни новини

Иновации и постижения: „Forbes България“ отличи bTV Media Group

Иновации и постижения: „Forbes България“ отличи bTV Media Group

Натали Трифонова с награда от „Жена на годината 2024“

Натали Трифонова с награда от „Жена на годината 2024“

Наградите на БАР: Сребърно отличие за bTV Media Group

Москва срещу Киев и Запада: Путин призна, че е изстрелял хиперзвукова ракета

Залепиха пътник с тиксо след опит да отвори вратата на самолет в движение

Главният прокурор на МНС призова всички страни да уважат и изпълнят решението на съда по повод заповедите за арест

Войната на пътя и новите мерки: Какъв ще бъде ефектът от тях и ще постигнат ли целта си?

Да чуеш „Обичам те“ над 2 хиляди пъти: Как се стига до златна сватба и има ли ключ за семейното дълголетие?

Боклуци и мухъл върху безценните мозайки от Голямата базилика в Пловдив: Защо културният паметник не се поддържа?

Добра новина: Парите за моторна високопроходима шейна за ПСС в Дупница са събрани

Явор Гърдев: Да не упражняваме идеологическо влияние върху Малкович, преди пиесата му да бъде поставена

„Има нещо, което се нарича творческа автономия – свобода на избора“, каза режисьорът

Редакторски екип Редакторски екип

Публикувано в  18:14 ч. 29.10.2024 г.

"Няма как, преди пиесата на Джон Малкович да бъде поставена на сцена и да е видян резултатът, ние предварително да упражняваме идеологическо влияние върху него".

Това каза в предаването „Лице в лице“ режисьорът Явор Гърдев във връзка с реакциите срещу пиесата "Оръжията и човекът", която холивудската звезда поставя в Народния театър "Иван Вазов".

Действието се развива по време на Сръбско-българската война в България. Сюжетът разказва за семейството на български генерал от войната и случайно нахлулия в него швейцарски войник Блънтчли.

Споровете относно текста на Бърнард Шоу изникват от описанието на българския дом и култура от онова време - описание, което Съюзът на писателите у нас разкритикува.

„Обикновено режисьорът, който е помолен да осъществи някаква пиеса в чужда театър или театър в собствената си страна, предлага някаква пиеса в резултат на свое убеждение, че тя носи някакъв смисъл, има естетическа и емоционална тежест“, обясни Гърдев.

По думите му, когато режисьорът реши това нещо и го предложи, тогава акт на цензура би било да му се забрани, ако той е бил поканен.

„Има нещо, което се нарича творческа автономия – свобода на избора. Ако някой директор, санкционира моя избор на пиеса, тогава аз ще имам проблем с това. Въпросът е в това, че когато осъществиш свой избор и искаш да направиш нещо и си поканен да го направиш, тогава тази култура, която е достатъчно уверена в собствената си ценност, предоставя своята сцена и гледа това, което режисьорът на определения спектакъл иска да направи“, посочи Явор Гърдев.

„Мисля, че ще бъде голяма грешка, ако продължим да експлоатираме нещо, което не е вярно“, допълни той.

Според него въпросът е как гледаме на театъра и каква функция му отреждаме – дали му отреждаме представителна функция за държавата, или критическа функция във функционирането на обществото.

„Европейският театър е във втория вид традиция. Той поставя проблеми, работи със смисъла да сме заедно, работи с противоречиви неща и предизвиква публиката да се включи в това“, обясни режисьорът.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK 

Black Weekend в Technopolis Black Weekend в Technopolis Black Weekend в Technopolis