За тревожни тенденции, свързани с дигиталната зависимост сред децата, говори Асен Александров, председателят на Сдружението на директорите в средното образование, в предаването „Лице в лице“.
По думите му темата вече не е локален проблем: „Установихме днес на тази дискусия за дигиталните зависимости, че това вече е зависимост, това вече е болест, която обхваща цяла Европа.“ На въпроса дали свободата или забраните възпитават по-умни и интелигентни деца, Александров подчерта, че противопоставянето е грешно:
Той посочи, че усилията трябва да бъдат общи – от Министерството на образованието, училищата, Съвета за електронни медии и Министерството на електронното управление.
Според Александров проблемът не е само при децата. Той отбеляза, че „голяма част от родителите имат такива дигитални зависимости“, което прави възпитанието още по-трудно: „Ако очакваме някакъв пълен успех, няма да стане. Дори да се намали с 10, 20, 30, 40 процента… това не значи, че трябва да се откажеш.“
По думите му СЕМ вече е взел решение да „бомбардира родителите“ с информация за вредите, включително в телевизии и градски транспорт.
Как изглежда дигитално зависимо дете?
„Нервно. Не може да се задържа вниманието повече от 2–3 минути… Алгоритмите са направени така – рилчета за по 30 секунди, 1 минута… като учител е много трудно да си в конкуренция с тези социални медии. Зависимите деца са разсеяни", допълни експертът.
По думите му концентрацията рязко спада: „Не се концентрират. Аз като математик съм седял по един час пред задачите. Сега такива резултати е много трудно да постигна.“
Една от обсъжданите идеи е ограничаване достъпа на учениците до определени платформи до 15–16-годишна възраст. Но Александрова предупреди, че технологичните мерки не са достатъчни:
„И да направим категорична забрана на 3–4 мрежи… те ще влязат в други, които не са регулирани. Не може да ги ограничим напълно.“
Той сравни зависимостта с алкохола и цигарите – процес, който не може да бъде спрян, а само разумно управляван: „Децата и дигитализацията, това е процес, от който не можем да избягаме. Но работата е да го управляваме разумно.“
Александров даде конкретни препоръки, цитирайки американски специалист: „В 9 часа вземете дигиталното устройство на детето си и нека да седи до вас. Не се успокоявайте, че тихо и кротко си седи в стаят. Разговаряй с него, инициирай други занимания.“
Той посочи, че средното време, прекарано онлайн от деца между 10 и 17 години, е 3–5 часа дневно, и дори намаляване наполовина би било огромен успех.
Очакват се рестрикции в училище. По думите на Александров ще има нормативни промени:
„Ще излезе заповед на министър в училище да не използват телефоните – това са 5–6 часа.“
Допълнителни мерки ще бъдат насочени към мобилните оператори и доставчиците на услуги по примера на Австралия и Дания. Но той подчерта, че това няма да реши въпроса. "Родителите и цялото общество трябва да осъзнаят, че това вреди на децата.“
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK



