Пандемията променя света, промени и образованието. Повече от година учениците у нас слушат уроци и в клас, и у дома. Казват, че онлайн обучението е безопасно, но ефективно ли е?
20-те години на 20-ти век.
"Училището у нас не само образова, то възпитава. Вероучението е сред приоритетите, усилията са насочени към практическата дейност, часовете са до пет на ден. Учителят сочи към бъдещето и формира представи, помага учениците да мечтаят. Какво го мотивира – службата към Бога, към народа, признанието да предава каузата и да променя."
Това пишат Димитър Христов от Института за исторически изследвания към БАН и Росица Игнатова, преподавател по БЕЛ в свой доклад. Изнесен през 2012 година, той сравнява образованието в миналото и днес.
Век по-късно. 20-та години на 21-ви век. Коронавирусът ни изправя пред неизвестното.
Опустяват улици, заведения, зали. Тишина настъпва и в класните стаи.
Безпрецедентно цялата образователна системата премина към обучение от разстояние.
Учителите трайно се настаняват в домовете на възпитаниците, бялата дъска се превръща в монитор, униформата се заменя с домашни дрехи и пижами. А обществото се разделя - "За" и "Против" уроците от вкъщи.
Наяве излизат редица проблеми: Как три деца да учат с едно устройство? Кой ще плати сметката за интернет? Можеш ли да станеш лекар дистанционно?
И докато родители и образователни власти вече година спорят кое е най-добро за децата, те остават заключени в облака – виртуалното пространство, превърнало се в новата им класна стая.
Обучението в случая е синхронно – има постоянен диалог между учител и ученици. 20 минути час с презентация, въпроси и отговори. Ако връзката го позволява. Проблемите се появяват още в началото.
„На мен ми е много по-трудно да разбирам учебния материал…“, казва Рая Дикова и не успяваме да чуем докрай, защото тя заглъхва.
Равносметката в края на урока - макар часът да им е интересен, само единици искат да продължат по този начин, всички останали бързат да се върнат на живо в клас.
„Научих много нови неща и ако бях присъствено, щях да науча абсолютно същото“, смята Йоана Иванова.
И децата разказват пред учителя си триковете, които могат да използват, за да се представят по-добре.
„По-лесно е да изкараш по-добри оценки онлайн, тъй като можеш да си помогнеш“, казва Борислав.
На въпрос как: „Чрез „Гугъл“, ако си с камера.“
Всички знаят, че при онлайн изпитването се преписва. Това не е тайна нито за ученици, нито за учители, казва ученичка от 11. клас. Не иска да застане с лицето си, защото се опасява, че може да бъде изключена от училище.
И ако преди оправданието беше, че кучето е изяло домашното, сега виновни са спреният ток или неплатеният интернет.
- Родителите научават ли за всичко това?
- Не, не гледат онлайн бележниците, можеш да ги излъжеш по всякакъв начин, ако имаш желание.
Макар и не отлични схемите за преписване при изпитване през монитора могат да донесат отличен в бележника.
Сценарий едно – подсказване с име
„Когато въпросите са с А, Б, В, Г, казваш някой град, казваш за екскурзия в този град, казваш Албена или приятелката ми Гергана ще дойде сега и т.н“, споделя анонимната ученичка.
Сценарий две – внимаваш с микрофона.
„Два пъти си изключваш микрофона, три пъти си го включваш и това са В, Г отговори и някакви звуци - чукане по бюра, беше много забавно и епично“, казва още момичето.
Сценарий три – общ труд
- Събират се трима в една къща, правят си тестовете, казват, че са от различни телефони.
- Учителите знаят ли?
- Според мен са свикнали много отдавна. Правят компромиси с нас, като те сами правят лошо на себе си, не на нас.
В учителите ли обаче е топката? Според Найден Върбанов контролът е въпрос на познаване поведението на учениците.
Влогър, пътешественик със собствена интернет страница и профил в почти всички социални мрежи. Преди уроците да се пренесат в интернет, Ивелина Пиралкова вече е станала популярна там. Сега е начален учител, и студент, и сестра на тийнейджъри. Новите тенденции, а и трикове, не са й непознати.
Държи да има диалог – пък темата може да е за урока, котката, гаджето или просто размяната на гледни точки.
„Те имат нужда да бъдат деца, не трябва да ги лишаваме от тяхното детство, да ги превръщаме в роботи, слушатели и да ги вкарваме в рамките, в които нашето образование ги вкарва. Те в един момент започват да мислят за себе си като номер 15-ти, за знанията си като Много добър 5 и Слаб 2. Опитвам се да ги убедя, че те не са просто един номер, а хора с емоции“, казва Ивелина.
На системата пише много добър 4,50 за справянето с кризата. Ще продължи да прави забавни видеа, за да по-близка с учениците си. В онлайн обучението вижда не пречка, а възможност за комуникация и още сближаване с учениците. Срещата е там-в интернет, където и двете страни отдавна са се настанили.
„Децата са там, те живеят чрез интернет, но не толкова чрез текстове. Вниманието им не се задържа върху текст. За мен е много, много по-важно да са любознателни, да учат, отколкото да имат хубави оценки“, казва тя.
Но водят ли онлайн уроците до по-високи оценки на матурите? По отношение на държавните зрелостни изпити през 2020 г. се наблюдава повишение на резултатите и по двата предмета – Български език и литература и втори по избор спрямо тези от 2019 г.
Спад в успеха обаче отчита външното оценяване по Български език и литература при седмокласниците. По математика оценките са по-високи.
„Учениците ще се запознават с учебното съдържание самостоятелно, съответно нямаме в реално време обучителен процес, но имаме доста повече самостоятелна работа на ученика“, казва Ваня Кастрева, директор на РУО-София.
Задълбочаване на образователните неравенства, влошаване на резултатите, отпадане от училище. 3% по-ниски доходи за учещите сега, които после ще участват в пазара на труда.
„Всеки пети е с ниска емоционална ангажираност, всеки четвърти е с ниска поведенческа, около 40% от учениците показват много ниска самооценка, това е много силно притеснително. Трябва много сериозен комплекс от мерки, който е свързан с цялостна програма в подхода на образование, тоест с едно персонализиране на ученето, със структуриране на преподаването, механизми да подпомагат техните нужди и с подобряване на училищния климат“, казва Асенка Христова, Институт за изследвания в образованието.
На прага на поредното връщане на учениците към уроците в клас– някои школи алармират за проблем.
Езиковите центрове писаха с писмо до властта. Настояват да са сред първите отворили, за да не се застраши бъдещето на 10 000 обучаващи се.
Международният сертификат за език е най-популярната квалификация, призната от хиляди фирми и образователни институции в цял свят.
Хиляди са учениците у нас, избрали именно езиковите центрове, за да го вземат
„Това ти дава възможност да се обучаваш, да четеш литература, да работиш, най-важното – помага ти да пътуваш“, смята Огнян Гетов, ученик.
„Езиковите центрове осигуряват внимание към индивида, помага да се изучи езикът на много по-високо ниво, много по-компетентни учители“, обясни Алекс, ученик.
Според центровете онлайн уроците не могат да се сравнят с присъственото обучение.
„По-различно е, нямаш това чувство да учиш, сякаш си у дома и нямаш обучение“, казва Лилия Маринова, учени.
За разлика от училищата - тук се учи само два пъти седмично, няма междучасия, смесване на потоци и групи
„Тази подготовка, която извършваме, е силна на подготовката за матури. От голямо значение. Проблемът е, че цяла година сме онлайн, а изпитът е присъствено и нашите ученици нямат реална представа какво ще се случи на тези съдбоносни за тях изпити“, казва Рая Иванова, директор на езиков център.
От Асоциацията на езиковите центрове в България вече се обърнаха към властта с искане да отворят врати в тези градове, където присъственото обучение вече е разрешено за част от учениците.
Около 10 000 деца ще се явят на езиков изпит за сертификат през лятото
С последната заповед на министъра езиковите центрове остават затворени поне до края на април.
Изследвания показват, че добрите взаимоотношения между учители и ученици водят до подобряване на чувството за принадлежност към училището.
Образованието променя формата, но не и целта. А тя не се променила. И преди 100 години, и днес най-голямата мотивация остава надеждата за светло бъдеще.