Теодора Димитрова е основател на компанията за недвижими имоти ЕРА България. Магистър по индустриален мениджмънт, Димитрова има специализации по Международни икономически отношения и Управление на проекти. С 20 години опит в услугите за недвижими имоти Теодора Димитрова е експерт в създаването и развитието на компании в тази област.   

Започнала е да се занимава с бизнес в началото на 90-те години. „Бях първия випуск след демокрацията, 89-та година започнах да уча икономика  и няколко години по-късно в България започнаха да се създават бизнесите.  Това беше началото на новите дейности.  Също така и недвижимите имоти.  Нашия учител по теория на икономиката в университета изпращаше в библиотеката да четем оскъдна информация. Човек в момента не може да си представи колко ограничена беше информацията тогава.  И дори тогава ми направи впечатление теорията на Къщичката на Фукояма.  Ставаше въпрос за технологиите в бъдеще, ние още тогава не познавахме интернет  и изобщо не можехме да си представим какво е това.  Ставаше въпрос, че хората ще имат възможност да работят от домовете си, също така да учат от домовете си.  И тогава си дадох сметка всъщност, че в бъдещето домът ще има голямо значение.  Двама мои колеги от икономическия университет направиха агенция за недвижими имоти и ме поканиха да отида при тях.  И така всъщност преди близо 30 години започнах да се занимавам с дейността на недвижими имоти", казва още тя.  

Малко по-късно, през началото на 2000 г. Теодора взима правата на международния бранд Ера за България и вече почти 20 години с това се занимава.

По думите й повече предимство отколкото недостатък е да си жена в недвижимите имоти.  Това е консултантски бизнес и едно от най-важните неща е изграждането на доверие.  Когато си ориентиран към нуждите на клиентите, това да разбираш те точно от какво имат нужда.  „Когато си добре организиран, дисциплиниран и готов да помагаш, тогава няма значение дали си жена или мъж.  Тук е важно клиента да ти се довери и да е спокоен, че ти можеш да го приведеш през процеса, така че той да намери решение на даден проблем.  Решаването на имотни проблеми е трудна работа“, казва тя. 

Бизнес дамата е категорична, че изкуственият интелект трудно може да се справи с тази комуникация очи в очи с клиентите, както и не може да усети нюансите на комуникацията.  Но да, разбира се, той помага изключително много при анализи, при копирайтинг,  как да позиционираме самата реклама, текстовете да бъдат много по-ефективни, да звучат много по-добре, добавя тя.

„В момента едно от позитивните неща на пазара на недвижими имоти е, че има страшно много информация.  От една страна има много информация, това е положително, но от друга страна многото информация е трудно човек да се ориентира коя е коректната информация и на какво да се довери.  Тук е и ролята на брокерите.  Второто важно нещо е, че в момента брокерите са много по-добре подготвени.  Например, ние в ЕРА полагаме много усилия в предварителната подготовка и текущото обучение на нашите хора, така че те да бъдат максимално полезни.  Но тук е ролята и на брокерите да отсеят информацията, която е необходима конкретно за дадения клиент, така че той да може да вземе адекватно решение в решаването на даден имотен проблем“, обяснява Теодора Димитрова.

"С влизането в еврозоната, ние очакваме да приключи един цикъл от пазара на недвижими имоти, който започна с COVID.  От началото на COVID с това, че се увеличи инфлацията, хората по някакъв начин промениха техните потребности по отношение на това къде и как да живеят, къде и как да работят.  След COVID настъпи и войната в Украйна. Това активира инфлацията и увеличи търсенето на недвижими имоти, увеличи цените, обемите станаха много по-големи.  Смятаме, че сега с влизането в еврозоната пазарът ще се успокои, ще бъде по-устойчив, тъй като в момента е изключително динамичен", казва Теодора.

По думите й ръстовете в цените на жилищата няколко поредни години, например за три години са пораснали близо 60%, което не е нормално.  Надяваме се пазара да се успокои и да се движи в по-устойчиви граници. 

В България самият обем на кредити сравнено с този в Западна Европа е доста по-нисък.  "В България около 20% от жилищата реално са с ипотека.  Например, в Холандия или в Великобритания е обратното.  Така че там има доста резерви и смятам, че ще се увеличат кредитите и ипотеките на жилища, което означава, че ще продължи и ръстът на цените на жилищата", казва още бизнес дамата.

"Българите все повече искат да живеят на по-широко, тъй като в последните години доходите са стабилни и хората си позволяват примерно още една стая. Това пак от COVID дойде. Това, че имаш нужда още от една стая, защото да работиш откъщи вече нещо нормално не е както преди 5 години.  Също това да живееш в къща, извън града, особено популярно вече проблема на търсене на къщи извън София, особено извън големите градове, но в близост до големите градове много е нараснал", разказва собственичката на ЕРА България. 

Според нея няколко пъти се увеличи търсенето и хората предпочитат, особено семействата да живеят извън градовете.  Това да живееш в съвременния жилища, тъй като възрастовата граница на купувачите вече е много по-ниска отколкото преди 10-20 години.  Много по-рано купувачи, млади хора си купуват недвижими имоти. Естествено, като млади модерни хора искат нещо по-съвременно, вече новите сгради не са просто един блок с апартаменти, а това е начин на живот.  Има някакви социални такива пространства, има допълнителни услуги, има смарт-сгради и в момента потребителя може да се радва на много по-качествени нови жилища отколкото примерно преди 20 г.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK