След всички заявки за хигиена по влаковете от пролетта на миналата година, ето ни пред една от новомонтираните така наречени антиковид седалки за тоалетни.
С възложена обществена поръчка от месец май държавното дружество е договорило доставката на 52 броя седалки за спалните вагони – на обща стойност близо 30 000 лв. Неголяма сума на пръв поглед, но дали е така?
Пластмасовата седалка с механизъм не тежи много. Не заема и особено място при транспортиране. А доставката на всяка една до депото в БДЖ според договора за поръчката струва 79 лв. на бройка. 79 по 52 прави над 4100 лв.
Избраната по поръчката фирма изпълнител е от София. Железопътно депо „Надежда“, където трябва частите да бъдат доставени, също е в София. Цената на самата седалка според договора пък е 298 лв. на брой. За сравнение в интернет намираме такава подобна седалка за 50 долара - от Китай. "Онлайн" без усилия договаряме оферта за 50 броя, заедно с доставката им от Китай до България, на обща цена малко под 9000 лв., тоест над два пъти по- евтино от обещаните държавни пари за поръчката. Търсим коментар от възложителя на БДЖ - Пътнически превози, чийто управител е на поста от есента.
- Капак на тоалетна седалка близо 300 лв.? Фолио ролка – 10 лв. Самата доставка на бройка – 79 лв. за една. Монтаж система – 80 лв. Не са ли малко високи тези цени?
- Как да ви кажа? Има вътре двигател, който задвижва, монтирано е в една кутия всичко. Не мога за нещо, което е направено преди мен, да преценя, ако аз бях провел поръчката - бих ви казал.
Откриваме по телефона и Явор Радев, шеф на избраната фирма.
- Цените са абсолютно реални. Имат двугодишна или тригодишна гаранция, съм им дал, каза Явор Радев, управител на „Аутокеър 777“
- 80 лв. за доставка на бройка?
- Това са си стандартни транспортни разходи.
Още през май преди подписването на договора bTV получи сигнал, че за избора на доставчик е избран текст от закона, с който е избегнат конкурс с други фирми по критерии цена и качество. Служители на железниците, пожелали анонимност, разказват:
„Цените са сериозно завишени, конкуренция няма при възлагането на тази поръчка. Първоначално поръчката беше обявена за много повече бройки, но тъй като надвишава сумата от 30 000 лв.по този начин трябва да има публично участие на повече от една фирми и беше намален силно броят на консумативите към тях, за да може да се избегне обявяването на обществена поръчка над 30 000 лв.".
Още пролетта наш репортер под прикритие присъства на разговор между един от служителите на „Пътнически превози“ и представител на фирмата с т. нар. ковид седалки.
Служител: 50 бона минаха ли?
Фирма: Е, още първата оферта ги беше прескочила 50-те, обаче я свалихме на 29 800 с консумативи, с подмяна, с всичко.
Служител: И сега какво променят по договора, като тя поръчката е обявена, условията са определени?
Фирма: Бяха пуснали 4000 бройки ролки и го коригират в офертата, защото офертата излезе много пари с тези ролки и затова сега ги коригират.
„Не бих могъл да ви кажа в края на краищата какво е довело до това решение, за точно тази бройка да бъдат, вероятно, за да се вместят до 30 000 лв.“, каза Христо Иванов, управител на БДЖ „Пътнически превози“.
Иванов ни уверява, че всички седалки са доставени и монтирани в тоалетните на 26 спални вагона още след подписването на договора през май и ни обещава да ги снимаме във влак преди заминаване.
„Лично вчера бях в депо „Надежда“, в спалните вагони, да проверя след този сигнал, който получихме от вас, какво е състоянието. Наистина седалките са монтирани, работят, в действие са, там има едни батерии, които се зареждат, превъртат това фолио на седалката“, обясни Христо Иванов.
Няколко дни след това интервю обаче виждаме, че седалки тепърва се монтират – и то в тоалетните на вагона, към който БДЖ по-късно насочи екипа на bTV да снима. Кадрите с монтажа им, заснети от служители, са от 12 януари предиобед – часове преди да ги снимаме официално при тръгване на влака на Столичната централна гара. Видно от кадрите, поставянето се случва, едва след като bTV изпрати писмено запитване за доставката и повече от 6 месеца след сключения договор. На тях се вижда и друго, че монтажът се извършва не от фирмата, както е по договор срещу 80 лв. на седалка, а от служители на БДЖ.
И още един сигнал на железничари до bTV за харчове без конкурс – това, което държа в ръката си, се нарича "гумена втулка за шпинтонно водене" – каучуков тампон за ходовата част на вагона, до колелата.
Според сигнала от 2020 г. насам тези части, както и уплътненията, се доставят на цени два пъти над предлаганите от повечето фирми в бранша. Доставката им в трите поделения на "Пътнически превози" за година е общо към 60 000 лв. годишно, според служители. Това са писмени оферти на различни фирми от 2020 г. към БДЖ "Пътнически превози". В една от офертите четем цена от малко над 11,20 лв. за брой втулка.
Това предлагат и другите, с изключение на една от фирмите - тази на избрания доставчик – Едноличен Търговец "Ангел Милошов" от Перник. Неговата цена е 36 лв. на бройка. Служители на БДЖ свидетелстват, че Милошов е в близки лични отношения с отговорния за поддръжката началник дирекция "Вагони" в "Пътнически превози" Николай Николов. Последният наричал Милошов свой кум. На всички е известен, като Кумо.
- Кумо, кумо, му викаме. Сега Николов ли му е кум, или той е кум на Николов - не знам. Едно от двете. Какво да правя, като ни се налага да ги приемаме.
- Как ви се налага?
- Ами идва, стоварва ги, тръгва. Ако не дойдат, се вдига джабала защо не идват.
- Кой вдига джабала?
– Николов, кой?
Коментар за цената и избора на доставчика от Перник търсим от управителя на БДЖ "Пътнически превози" Христо Иванов.
- Възможно ли е отношенията кум – кумец по някакъв начин нерегламентирано да повлияят на избора на БДЖ за доставки?
- Не бих казал. Не бих допуснал все пак някакви роднински отношения да пречат и да подронват имиджа на БДЖ. Преди няколко години при част от вагоните скоростта е намалена на 100 км, което е принудило в Генерална дирекция да се търсят начини и решения за доставяне и монтиране на такива втулки, които да бъдат поставяни на вагоните и да позволят скоростта да се вдигне до 140 км. През 2021 г. е подписан договор за доставка с Ангел Милошов, от Генерална дирекция.
Милошов доказал, че частите му издържат скоростта със специален документ от изпитване на вагони и му е възложена поръчка с пряко договаряне, твърди управителят. След запитване на bTV доставчикът Милишов не отрече, че е кум на началника в "Пътнически превози" и посочи, че са съвипускници от Висшия транспортен университет. Милошов отказа интервю пред камерата ни и отговори на въпросите ни писмено.
"Нямам информация относно офертите на други фирми, но предложената цена на БДЖ "Пътнически превози" е същата, на която съм доставял изделията и на вагоно-ремонтен завод "Интерком АД Дряново". Коментара ми за цената: Техните втулки -100 км., моите втулки – 140 км. Евтиното си е евтино, то и толкова струва", пише Ангел Милошов, доставчик за БДЖ "Пътнически превози".
Не така мисли обаче един от останалите кандидати за доставка на втулките, чиято двойно по-евтина оферта е била отхвърлена в БДЖ – заводът за каучукови изделия в Ямбол. Сертификатът, приложен от пернишкия доставчик за качеството на втулките, по показатели не се различава особено от този на ямболския завод. Основната разлика е, че в сертификата на Милошов е вписано, че гуменото изделие издържа на 100 градуса температура.
Ето и коментара на завода с отхвърлената оферта:
"Нашето предприятие е доставяло посочените елементи за шпинтонно подаване в продължение на години за БДЖ. Устойчивостта на скорост от 140 км/ч., като критерий за качество на този вид гумен тампон, не е залягала в изискванията на БДЖ. Изделието е елементарно и нямаме отговор каква нужда има от такъв критерий. Същото се отнася и за устойчивост на температура от 100 градуса, което е характерно за специален вид каучук, подходящ за тампони при самолетите", обясни Атанак Боев, управител на ЗТКИ ООД.
Светлина върху избора на доставчик на частите дава и телеграма от 2020 г., подписана от началника на отдел „Вагони“ Николай Николов. С нея той още преди 2 години изисква втулките да се одобряват в химическата лаборатория на БДЖ "Пътнически превози".
Според служители обаче:
„Лабораториите на БДЖ нямат методика за изпитване на тези втулки. Това изискване е включено единствено, за да се откажат другите фирми и производители на втулки от участие в доставки за БДЖ".
Търсим ръководителя от дирекция "Вагони" Николай Николов. Най-напред чрез пресцентъра на БДЖ, а след това лично. Той отказа да отговори на въпросите ни за доставките и проверката на втулките от лаборатория.
Питаме и шефа на Николов, управителя на „Пътнически превози“.
- Вярно ли е, че този тест не отговаря на необходимостта за изпитване на този продукт?
- Аз поемам ангажимента да разуча и за себе си, да направим едни опити с други доставчици.
Няколко дни след това интервю от БДЖ започнаха да искат нови оферти за доставки на гумените втулки и О-пръстени за пътническите вагони.