„Започват спешни мерки за стабилизиране на БДЖ“. Това заяви заместник-министърът на транспорта и съобщенията Красимир Папукчийски на проведен брифинг.

Според него високите финансови резултати на дружеството не се дължат на печалбите му:

Аз го разглеждам като счетоводен трик. Реално, ако говорим за печалба, тя трябва да е генерирана от услугата. Финансовите индикатори, които са дали положителна финансова печалба, са генерирани от няколко пера – спечелено дело с банка за 11 млн. лева, 8 млн. лева са от инфраструктурни такси, 13 млн. лева от държавата във връзка с компенсиране за електроенергията и 2 млн. лева от услугите за превоз на бежанците“.

Данните от проверката на БДЖ показват, че от началото на годината са отменени 5700 бързи и пътнически влакове, или повече от 12 дни на територията на страната те не са се движели, добави той.

Той допълни, че генерираните закъснения на ежедневна база са между 1000 и 1800 минути. Установено е и системно допускане на лоша хигиена и поддръжка на подвижния състав.

Зам.-министър Папукчийски съобщи, че седем от общо петнадесетте нови локомотиви Сименс Смартрон са спрени от движение. Предстои и още един да бъде спрян. През януари една седемнадесетгодишна мотриса Сименс Дезиро е нарязана за скрап, въпреки че експлоатационният ѝ живот е между 30 и 35 години.

„Това е резултатът от неупражняването на контрол и безхаберното отношение от страна на БДЖ“, посочи Папукчийски.

Според министерството „БДЖ-Товарни превози“ също е в лошо състояние.

Просрочените и невзетите вземания на дружеството възлизат на 23 млн. лева, а ремонтни дейности на вагони и локомотиви са забавени.

„Компанията няма капацитет и не е готова да оперира на интермодалните терминали за товари, като се забелязва и отлив на товародатели“, заяви заместник-министърът.

На този етап от БДЖ се въздържат от коментар.