Обществена поръчка за ремонт на пътища срещу над 5 милиона лева европейски пари е дадена на фирми без конкурс. Изискването за конкуренция при държавните поръчки за милиони е прескочено с обяснението за неотложна нужда. Какво значи неотложност в случая и доколко тя оправдава липсата на конкуренция при поръчката провери Марин Николов.

15 декември 2023 г. Седмица преди Коледа Югоизточното държавно горско предприятие възлага обществена поръчка за ремонт на пътища до българо-турската граница. Стойността му е 5 400 000 лв. Парите са европейски, а поръчката е за нуждите на „Гранична полиция“ при охрана на границата.

„Подравняване, след това настилане с нов материал и отводняване на пътя“, казва Станимир Сотиров, зам.-директор на ЮИДП- Сливен.

Поръчката е възложена бързо - вместо да обяви обичайния по закон конкурс за най-изгодна оферта, горското предприятие директно посочва 3 фирми да извършат ремонтите и дава милионите. Първата от фирмите е „Елит Строителна Компания“ с управител Иван Диков, племенник на бившия главен архитект на София Петър Диков. Друга негова фирма е акционер в „Слънчев Бряг Холдинг“, заедно с дъщерята на някогашния член на групировката СИК Младен Михалев - Маджо. Вторият изпълнител на ремонтите до границата е сдружение на водещата „Кристална Вода АД“, която е 85% собственост на фирма с управител Ася Христова. Същата оглавява компании на Румен Гайтански, известен покрай извозването на боклука на София, а напоследък – и със строежа на скандално известната незаконна сграда край язовир Искър, чието събаряне започна наскоро.

Снимка: bTV

Третата фирмa изпълнител на горското е „Монолит ЕООД“ от Сливен. Всяка от трите компании е избрана да ремонтира по няколко пътни отсечки в районите на Резово, Малко Търново, Кости и Средец. Три месеца след старта пътищата са готови. Допускат ни да ги видим. Заместник директорът на горското предприятие Станимир Сотиров няма забележки.

„Така трябва да изглеждат пътищата, извършен им е текущ ремонт“ казва той.

Как изглеждаха преди?

Не са подържани с години и не бяха годни за движение.

Заради дупки, заради кал?

Да, да, дупки, дупки.

Обаче преди пак ли си е имало чакъл?

Той си остана отдолу, да 

Просто са запълнени дупките?

Да, то затова е текущ ремонт, нямаме промяна на съществуващо трасе, на габарити на пътя.

Снимка: bTV

Подобно изглеждат и останалите участъци след поръчката. Повечето са отсечки от по-дълги пътища, които остават неремонтирани. Например този път - годен за проходима кола, но по-тежък, заради неравности. Дебелината на новия слой чакъл по задание е между 5 и 10 см. На този участък край Малко Търново колите вече са прокарали коловози.

 

От МВР потвърждават за bTV, че пътищата се използват денонощно от граничните полицаи в условията на засилен миграционен натиск и ремонтите им са от полза. Стигаме обаче до основния въпрос. Защо над 5 милиона лева от джоба ни са дадени на фирми без конкурс, който би могъл да гарантира оптимална цена и качество. Рисковете при такъв вид поръчка обяснява дългогодишният одитор в горския сектор Илия Георгиев.

„Липса на реална конкуренция, което означава, че са изпратени покани до точно определени участници. В такива случаи другите фирми не разбират, че има такава обявена поръчка. При свободна конкуренция може да се представят оферти с около 20% по-ниски от предложението. Което при 5 милиона и нещо означава, че 1 милион лв. би могло да има по-добри оферти“, казва Илия Георгиев, експерт по обществени поръчки.

В такива случаи другите фирми не разбират, че има такава обявена поръчка?

Разбира се. Игнорира се възможността за взаимен контрол между различните участници. Така нареченото пряко договаряне е вид процедура, допустима по неотложност, изключителни обстоятелства, бури, въобще катаклизми някакви, природни явления.

Снимка: bTV

Тъкмо с неотложност на ремонтите горското предприятие е оправдало липсата на конкурс по поръчката за граничните пътища. Доколко реална обаче е тази спешност? Директорът на Югоизточното предприятие Димчо Радев пояснява: „Имаме решение на Министерски съвет - постановление за неотложност. И това наложи да се използва това постановление, за да се направи във връзка с ремонта на граничните пътища. Поради сроковете, които налагат по-кратко изпълнение и по-бързото възлагане на такава обществена поръчка.“

 

Нека обаче видим решението на Министерски съвет, с което горските оправдават спешната поръчка без конкурс. То е издадено още през 2022-ра година и забележете - възлага „неотложни аварийно-възстановителни работи“ на пътища, заради конкретно бедствие тогава - преди почти 2 години. В резултат - още тогава горското предприятие е отделило 250 000 лева и е извършило такива бързи ремонти край границата. Признават го и пред нас, но твърдят, че онези ремонти не били достатъчни.

„Това е такъв временен ремонт, който следваща зима отново се появяват тия коловози“, заяви Станимир Сотиров, зам.-директор на ЮИДП- Сливен.

И в момента сме 2024 и близо 2 години продължава тази неотложност?

Предполагам.

В решението на Министерски съвет четем и друго. То възлага спешно аварийни, а не текущи ремонти, каквито сега, по неотложност и без конкурс, са извършени по поръчката за 5 400 000 лв.

За разминаването потвърждава и независимият от случая  експерт по обществени поръчки Илия Георгиев, който разгледа документите на спешното задание.

„Аварийно означава под въздействието на някаква авария. А текущ ремонт е ремонт, който се предвижда. Не може да бъде извинение или оправдание да посочиш думата аварийно само и да извършваш текущ ремонт. Такова нещо е недопустимо по принцип. Може да има нарушение, но направи го поне както трябва. И идва вече другия голям въпрос - от 22 г. е имало достатъчно време да се организира не една открита процедура, а 3 пъти или 4 пъти“, казва Илия Георгиев.

Подробно писмено становище по поръчката на запитания от нас експерт, четете тук:

Обяснението на директора на предприятието.

„Министерството не извади ново постановление, можеше да си направят труда за ново постановление. Използваше се старото, но то не е отменено“, каза Димчо Радев, директор на ЮИДП- Сливен.

Директорът оправдава липсата на конкурс с още един факт - през октомври миналата година се появила възможност предприятието да кандидатства за европейски пари по програма „Региони в растеж“. За да ги усвоят обаче горските трябвало да ги изплатят на фирмите до края на декември. С конкурс щели да се забавят и да изпуснат финансирането.

„Защото в края на краищата ние трябва да използваме това финансиране, за да усвоим средствата. Аз затова не съм предприел и действия да тръгна да го правя да кажем в средата на 23-та г. Защото трябва да го финансирам изцяло аз. Откъде да взема да го финансирам?... Това са пътища, които не са необходими толкова на предприятието. Това са пътища, необходими за обслужване на Гранична полиция с цел борбата с миграционния натиск“, каза Димчо Радев, директор на ЮИДП- Сливен.

Питаме обаче и как държавното горско предприятие е решило да възложи ремонтите точно на споменатите 3 строителни фирми.

С фирмите работили ли сте друг път?

 

Сотиров: Аз… лично не.

Предприятието?

Сотиров: Предприятието, от както съм там в последните 3-4 години, не.

Всъщност предприятието никога не е работило с посочените от тях 3 фирми изпълнители. Как тогава са избрани?

Сотиров: Фирмите са избирани, има и пазарни проучвани. Общо взето това са фирми, които са титулувани така в бранша и така сме ги избирали.

В справка на организацията „Зелени Закони“ за горските поръчки от 2014 до 2022 година се вижда, че преди зимата, когато са поканени, никоя от трите фирми не е сред водещите в сектора. Намираме една поръчка за ремонт на горски пътища през 2022 г. с изпълнител „Кристална Вода“ - край Габрово. След покана на bTV за позиция към трите фирми, отговор получаваме единствено от „Монолит“ От там пишат, че по-рано никога не са били изпълнител на държавни горски предприятия, но са избрани според изискванията. Коментарът на горския директор:

„Ние сме спазили закона. Законът не забранява формата. Може би не е морално и етично нещо да се направи по някакъв ред, но когато нямаш избор и си изправен пред решението, което трябва да вземеш, взимаш решението, което е правилно. Трябваше да се реши проблемът. Знаете, там загинаха и полицаи, имаше хора, гърмени по границата, загинаха. Според Вас дали е по-морално да загиват хора и някой да рискува във всеки един момент живота си, за това, че някой си директор на някой стол, ще вземе неморално решение или морално решение.“

Какво неморално има предвид при посочената поръчка, Радев така и не пояснява. В момента тя се проверява от инспектори на европрограма „Региони в растеж“. Пътищата са факт, макар и без конкурс. Милионите от Европа са платени.