Всеки българин изхвърля 94 кг храна годишно, а всяка година в Европейския съюз се изхвърлят 88 млн. тона храна. В същото време близо 1 млрд. души по света гладуват. Стряскащите факти, но и редица възможности за справяне с проблема бяха представени на онлайн конференцията „Мястото на храната не е на боклука“, организирана от Kaufland България и Германо-Българската индустриално-търговска камара.
Събитието събра гледните точки по темата на представители на институциите, бизнеса, неправителствени организации и учени. Участниците представиха начини, по които всеки може да допринесе за решаване на проблема, иновативни възможности за справяне с него и технологични решения, стимулиращи отговорното потребление.
В дискусията се включиха д-р Иван Генчев и Петя Тасева от дирекция „Политики по агрохранителната верига“ в Министерство на земеделието, храните и горите, изпълнителният директор на фондацията за биологично земеделие „Биоселена“ д-р Стоилко Апостолов, мениджърът „Операции и развитие“ в Българска хранителна банка Илиян Йорданов, както и Джейн Димитрова - управител на първото в България мобилно приложение срещу хранителното разхищение Foodobox, Костадин Андонов от WWF България и Николай Солаков от Института по криобиология и хранителни технологии – София.
„Отговорното пазаруване и намаляването на хранителните отпадъци са приоритетни за Kaufland теми. Затова работим активно за ограничаване разхищението на храна и предприемаме конкретни действия в тази посока. Ангажиментът ни започва много преди стоките да стигнат до магазините ни. Отдаваме изключително значение на доброто планиране с фокус върху процесите за управление на наличностите“, коментира на форума Гергана Димитрова, мениджър „Корпоративни комуникации“ в компанията.
Тя разказа, че всички страни в групата Kaufland разполагат с автоматична система за управление на поръчките и стоковите наличности - специален софтуер, който управлява колосален обем от данни и минимизира риска от заявяване на ненужни количества стока. На следващо място са мерките, които компанията прилага в своя логистичен център за оптимизиране на палетите, за да предотврати тяхното счупването и нараняване на храната по време на транспортирането й. Вече на територията на своите хипермаркети Kaufland прилага намаляване на цената на хранителните продукти преди крайния им срок, за да не се стига до изхвърляне на годна за консумация храна. Тези продукти са ясно маркирани и се излагат на видни и специално обособени места достатъчно рано преди изтичане на срока им на годност, така че да има време да бъдат продадени и впоследствие консумирани. Друг аспект от работата на Kaufland по темата е предоставянето на информация, така че клиентите на веригата да са наясно с проблема и да се включват в неговото решаване. Компанията си сътрудничи за целта и с редица неправителствени организации.
Темата за балансираната и отговорна консумация на храна е част от програмата за корпоративна социална отговорност на Kaufland България, насочена към опазването на околната среда и стимулирането на навици за устойчиво потребление сред клиентите. В тази връзка компанията развива редица програми, като ангажира български производители и работи активно с местните общности в различни дарителски и образователни инициативи. Енергийната ефективност и ограничаване на пластмасата за еднократна употреба са също приоритетни области в CSR политиката на водещата верига за търговия на дребно.