Полезни съвети за по-добра работа на дизеловите двигатели през зимата.
1. Зареждайте резервоара си догоре
Когато имате повече гориво в резервоара, остава по-малко място за водните пари от въздуха. При ниски температури водните пари се превръщат във вода. По-малко вода означава по-малко водни кристали в горивото, които понякога причиняват проблеми със стартирането сутрин.
2. Зареждайте дизел, който отговаря на зимните стандарти за качество
Дизеловото гориво, използвано през зимата, трябва да отговаря на европейските изисквания за качество. От 1 декември до 15 април предлаганото в търговските обекти дизелово гориво трябва да има подобрена стойност на параметър, наречен гранична температура на студена филтрация. Стойността му според държавния стандарт трябва да бъде -15°C. Това означава, че при ниски температури горивният филтър няма да бъде запушен с парафинови кристали.
Shell V-Power Diesel и Shell FuelSave Diesel значително надхвърлят това изискване.
„Всеки месец проверяваме на случаен принцип 10% от бензиностанциите на Shell, като всеки обект се посещава минимум два пъти годишно. Според данните от тестовете ни, които са достъпни за всеки, продаваните горива на Shell, които съдържат уникални добавки за подобрена ефективност, не просто отговарят на законовите изисквания, но и ги надвишават значително. Тоест получените резултати са далеч от граничните стойности по показател гранична температура на филтруемост през студен филтър съгласно нормативните изисквания“ – сподели за bTV г-жа Анелия Бурилкова, ръководител на лабораторния комплекс в Бургас на SGS – водеща световна компания за проверка, верификация, изпитване и сертифициране.
3. Проверете чистотата на горивния филтър в автомобилен сервиз и при необходимост го сменете
С течение на времето във филтъра се събират отлагания. Мръсният филтър ограничава притока на гориво към двигателя и затруднява запалването и работата му дори при температури, по-високи от граничната температура на студена филтрация.
4. Ползвайте двигателно масло, съобразено с климатичните условия
„Допреди 8-10 години масовото масло беше с вискозитет 15W40. Ако такова масло е на 10 000 км и отидем за седмица на Пампорово, където през нощта е -15 градуса, то ще стане толкова гъсто, че при запалване на двигателя може да му избият тапите. Затова е важно маслото да е съобразено със сезона“ – коментира за bTV доц. Маджарски, преподавател в катедра "Двигатели, автомобилна техника и транспорт" в ТУ-София. Негови са и следващите два съвета.
5. При запалване изчаквайте да загасне индикацията на подгревните свещи и не форсирайте двигателя
Двигателят трябва да се затопли, преди да бъде форсиран.
6. Ако двигателят е с турбокомпресор, не го гасете веднага
След края на пътуването не гасете веднага двигателя, а го оставете да работи на празен ход около 20-30 секунди, за да се охлади турбината.
7. Зареждайте само от бензиностанции, които са доказали, че спазват всички правила
„С цистерните се превозват различни горива и преди да бъдат напълнени отново, те трябва да бъдат много добре почистени. Shell са доказали през годините, че спазват тези изисквания. Освен това люковете на техните цистерни подават сигнал в централата при отваряне, така че е невъзможно някой да добави вода или други примеси в горивото“ – допълва доц. Маджарски от ТУ-София.
Ролята на качеството на горивото подчертава и ръководителят на сервиза на „Ауто Бавария“ (дилър на марките БМВ и МИНИ) Александър Динев. „В последните години рядко идват хора с проблеми в автомобила заради замръзнал дизел“, коментира той и добавя: „Причината, на която го отдавам е, че нашите клиенти се научиха да използват само проверени бензиностанции и сипват най-висок клас горива. Рядко зареждат от случайни места“, коментира Александър Динев.
8. Паркирайте в гараж или...
близо до сгради или места, където сутрин автомобилът може да бъде на слънце. Така двигателят и горивото ще бъдат по-топли при запалване. Другите фактори за безпроблемна и дълга експлоатация са редовната смяна на подгревни свещи, горивен филтър и масло, както и използването на качествено гориво.