За 11-а поредна година няколко културни пространства в столицата ще имат шанса да посрещнат свои колеги от цял свят. Програмата на „Световен театър в София 2017“ (1-10 юни) залага на жанровото разнообразие от различни краища на света като Сингапур, Китай, Унгария, Франция, Испания и САЩ.
Откриването е на 1 юни в ДНК - Пространство за съвременен танц и пърформанс на Националния дворец на културата със „Софтмашина: Рианто & Сурджит”.
Проектът на режисьора и визуален артист Чой Ка Фаи е замислен през 2012 г. като реакция срещу възпроизвеждането на екзотични и мистични стереотипни образи за Изтока. В спектакъла има танцови изпълнения на харизматичните Рианто (Индонезия) и Сурджит (Индия), „Софтмашина” е своеобразна експедиция из историята и настоящето на танца в Азия. След успешното му представяне на престижни световни сцени и фестивали като Садлърс Уелс (Лондон), БИТЕФ (Белград), „Танц през август“ (Берлин) и др., спектакълът гостува за първи път в България. Непосредствено след представлението е предвиден и разговор на екипа с публиката.
На 3 юни, събота, в Народния театър „Иван Вазов” ще бъде представен най-мащабният спектакъл в програмата. „Ужасената душа: Макбет” е зрелищна версия на мрачната шекспирова трагедия „Макбет“ със средствата на китайския традиционен театър, известен като „пекинска опера“.
„Пекинската опера“ е уникален източен сценичен жанр с над 200-годишна история. Той съчетава драматична актьорска игра със зрелищността на виртуозни акробатични и музикални изпълнения, ярки и пищни маски и костюми, стилизирана хореография на жестовете и движенията. Изкуството на „пекинската опера“ е обявено от ЮНЕСКО през 2010 за световно нематериално културно наследство. Автор на пиесата „Ужасената душа“ е успешният млад китайски драматург Цян Сун, носител на няколко театрални награди.
Двама американски кинематографи – самоукият аниматор Брент Грийн и номинираният за „Оскар“ документалист Сам Грийн са създателите на „Кино на живо”, което гостува в Столичния куклен театър на 7 юни, сряда. Двамата режисьори представят на сцената оригинални истории и кадри от свои филми, заедно с малък камерен оркестър. Така те се опитват да уловят и да пресъздадат онази позагубена в днешно време магия на киното като колективно преживяване.
Чие име стои на последната страница на телефонния указател; как живеят най-старите хора в Америка; какво е записвал тайно великият джазмен Луис Армстронг – това са само част от въпросите, с които екипът на спектакъла навлиза в странностите на човешката природа.
Ан Нгуен, известна и като един от големите реформатори на хип-хопа, е хореограф на „Автаркия (….) В търсене на самодостатъчност”. Българската премиера е на 8 юни, четвъртък, в театър „Азарян”. Артистите интерпретират на сцената танци като брейкданс, попинг и хип-хоп в съчетание с динамичния ритъм на перкусии.
Носителят на Европейската театрална награда „Нови театрални реалности“ (2016) – Виктор Бодо, представя моноспектакъла „Дневникът на един луд” на 2 юни в Сатирата.
Бодо е сред най-нашумелите театрални режисьори на съвременната европейска сцена, автор на сценичната версия на класическата повест на Гогол. Зрителите ще се насладят на виртуозността на унгарския актьор Тамаш Керестеш, който е и художник на сценографията и изпълнител на звуковата картина на живо.
Сатиричният театър ще бъде домакин и на още едно представление, което на 10 юни ще закрие програмата със съвременен фламенко спектакъл на новата звезда на испанския танц Едуардо Гереро. Той е носител на наградата на публиката от фестивала за фламенко в Херес, Испания. Неговият виртуозен соло-спектакъл е под акомпанимента на китарата на Хавиер Ибанес и гласа на Емилио Флоридо, и носи специфичното испанско име Desplante – т.е. знак, който танцьорът на фламенко дава на музикантите за смяна на ритъма.
Материалът е подготвен от Даниел Димитров.