Eкип от японски специалисти конструира телевизор, който излъчва аромати.
Разработката е дело на учени от Университета за селско стопанство и технологии в Токио. "Ухаещият екран" използва изпаряването на специфични ароматни гелове, като струите им могат да бъдат насочени към определени участъци от екрана. Така че на показваните обекти да съответстват и типичните им ухания.
Новата технология ще позволи телевизионните реклами за пържени картофки или на прясно сварено кафе да въздействат още по-силно, като впрегнат още едно възприятие на зрителя.
Идеята за "ухаещия екран" е била експериментирана още през 1960 година с филма "Scent of Mystery", известен и под заглавието "Ваканция в Испания". Лентата била прожектирана в три специално оборудвани киносалона в Ню Йорк, Лос Анджелис и Чикаго.
Но за зла участ механизмите не сработили както трябва и по време на прожекцията се чувало неприятно свистене при разпръскването на уханията. Те пък не били синхронизирани със случващото се на екрана и експериментът се оказал пълен провал.
Сега японският екип на Харука Мацукура разполага с много по-усъвършенствани технологии. Разработката използва аромати от гелове, които се впръскват компютърно със струи от четирите края на екрана. Чрез насочени вентилаторчета въздушните потоци могат да променят силата и посоката си, така че да дават илюзията, че идват от определен обект, изобразен на дисплея.
Зрителят може да помирише различните участъци от екрана и да получи представата, че уханието идва от дигиталното изображение на обекта.
В момента системата предлага само по едно ухание, свързано с картината. Но японските учени работят над разширяването на гамата от аромати и възнамеряват да използват няколко контейнера с различни гелове, по принципа на мастилата за цветните принтери. Така уханията ще могат да се сменят по-лесно.