Наричат я кубинската Едит Пиаф и една от най-великите певици на света. Но Омара Портуондо е просто една 86-годишна жена със сърце на момиче и глас, пълен с нежност и емоция, съвсем леко уморен, но все така въздействащ и силен като живота й.

Дивата на „Буена виста соушъл клъб" идва за пореден път в София, за да инжектира със страст българската публика. Тя ще пее на същото място, на което бе и през 2005, а след това и през 2011, и през 2014 – зала 1 на НДК. На 28 април 2017 г. българската публика ще чака Омара отново и, без съмнение, и този път, ще бъде на крака още в първите минути на концерта.

След като през 2009 г. спечели Грами за най-добър албум, а през 2015 година пя в Белия дом пред 500 специални гости, Омара Портуондо продължава да играе ролята на посланик на кубинската култура.

Според организаторите певицата изрично е пожелала България да бъде включена в специална прощална серия от концерти тази пролет, в компанията на най-обичаните музиканти от Хавана, с които обикаля целия свят през последното десетилетие. Сред тях са виртуози като Роландо Луна Карийо, Родни Барето, Гастон Хоя, Андрес Коайо.

В София ще чуем и пианистът Роландо Луна, открит от самия Чучо Валдес – легендата на латино джаза. През 1999 г. Чучо му връчва първа награда на джаз фестивала в Куба и го запознава с Хесус Рамос и най-интересните и продуктивни музиканти. Оттогава Луна споделя сцената с „Буена виста соушъл клъб", а паралелно с това събира овациите на публиката на редица международни състезания и събития. През 2007 г. печели изключително престижното първо място в категорията солово изпълнение на 41-вия джаз фестивал в Монтрьо.

В София ще чуем Veinte años, Dos Gardenias, Candela, както и песни, превърнали се в част от световното културно наследство като  Quizas, Quizas, Quizas. Освен на таланта на Роландо Луна, ще се насладим и на невероятния барабанист Родни Барето, както и на виртуоза на челото Гастон Хоя, свирил със световни звезди като Стинг и Джил Петерсон.

Омара Портуондо е родена в Хавана. Майка й произхожда от богата испанска фамилия и от нея се очаквало да се омъжи за член на висшето общество. Вместо това тя избягала с мъжа, когото обичала – красив бейзболист от кубинския национален отбор. На всичко отгоре той бил и цветнокож, а по онова време в Куба не се гледало с добро око на смесените бракове.

"Мама винаги криеше, че се е омъжила за чернокож. Ако се срещнеха на улицата, трябваше да се преструват на непознати, но в къщи си наваксваха това, което обществото им отказваше – малко кътче рай, в което цари мир и хармония. Те много се обичаха", спомня си Омара. 

В семейството се раждат 3 деца и като във всеки кубински дом  музиката заема основно място. По-голямата сестра на Омара – Хейди, станала танцьорка в известното кабаре „Тропикана“. Омара скоро я последвала – един ден през 1945 г. балетната трупа се оказала с танцьорка по-малко два дни преди важна премиера, след като една от балерините паднала. Омара гледала сестра си по време на репетиции толкова често, че знаела всички стъпки и в крайна сметка била поканена да се присъедини към трупата. Така започва кариерата й като танцьорка и знаменитото й партньорството с балетиста Роналдо Еспиноза.

През 1952 г. Омара и Хейди правят дамски вокален квартет с Елена Бурке и Морайма Секада, воден от пианиста Айда Диестро. Те стават една от най-популярните групи в историята на кубинския мюзикъл. Омара работи с квартета 15 години.

Дебютният й соло албум Magia Negra, излязъл през 1959 г., е съчетание от кубинска музика и американски джаз, и включва версии на That Old Black Magic и Caravan на Дюк Елингтън. 

През 70-те години Омара пее с най-добрия „чаранга“ ансамбъл – Orquesta Aragon. Пътува по цял свят и пее в различни страни включително Франция, Япония, Белгия, Финландия и Швеция. През следващите две десетилетия прави много записи, най-добрите сред които е албумът, записан с Адалберто Алварес през 1984 г., както и два албума с Чучо Валдес – Palabras и Desafios, в началото на 90-те години. 

Автор: Даниел Димитров