„Защо летят самолети само рядко над Южния полюс? Напоследък често ми задавате този въпрос и затова бих искал да опиша основните две причини, придружени с няколко графики“, написа във Фейсбук пилотът Марио Бакалов.
Ето и причините, посочени от Бакалов:
„Първата причина е местоположението на континентите. На северното полукълбо се намира по-голямата част от континентите и 90% от земното население живее там. Най-краткият маршрут от Америка до Азия например минава през северния полярен кръг в Арктика. За разлика от северното полукълбо, 80% от южното полукълбо е покрито с вода и само части от Африка, Южна Америка и Австралия се намират там. В Антарктика дори не живеят хора. Съответно единствените смислени полети биха били между Южна Америка, Южна Африка, Австралия и Нова Зеландия.
И действително има такива полети, които пресичат южния полярен кръг и прелитат над части от Антарктика, например Сидни-Йоханесбург или Мелбърн-Сантиаго.
Втората причина е липсващата възможност за аварийно кацане над Антарктика. При дълги полети над вода, особено в двумоторен самолет, има изисквания относно максималната дистанция до следващото летище (обичайно 3 часа до кацане). Тъй като обаче летища в Антарктика няма, не са и възможни линейни комерсиални полети, поне със сегашните самолети и със сегашните регулаторни изисквания. Най-близкото летище се намира в аржентинския град Ushuaia, на 4.000 км разстояние от Южния полюс.
Освен това липсва и допълнителна авиационна инфраструктура като радарно покритие, радио връзка и метеорологични балони и съответна техника за прогнози.
Въпреки, че Антарктика е огромен, защитен природен резерват, има планове за построяването на писта. Австралия е стартирала проект за получавана на разрешение и ако наистина се реализира този план, може до 2040 г. да бъде изградено летище, което ще улесни прекосяването по въздух на ледения континент“.
*Марио Бакалов е един от най-популярните и успели български пилоти. На 16 октомври 2016 г. той приземи за първи път най-големия пътнически самолет в света – Ербъс A-380, в София. Така влиза в авиационната история на България. Капитан е на А320. Освен пилот той е и мотивационен лектор.