Възрастни и тийнейджъри, които са загрижени за времето, прекарано пред екрана, заменят модерните си телефони с т.нар. „тъпи телефони“. Или тези апарати, които всички използваха преди появата на смартфоните, пише Би Би Си.

В настройките на повечето съвременни мобилни устройства има статистика, която показва колко време се взираме в екрана си на ден. Това обикновено води до неприятното осъзнаване, че смартфоните, чиято цел са да бъдат полезни, всъщност да се превърнали в обекти, които ни обсебват.

Според проучване на университета в Харвард използването на социални мрежи възбужда същите центрове в мозъка ни като при използването на пристрастяващи субстанции. Това повдига много въпроси за използването на телефони сред подрастващите.

„Офком“ изчислява, че във Великобритания около една четвърт от децата на възраст между 5 и 7 години имат свои собствени смартфони. Появяват се и призиви от много НПО организации телефоните да имат възрастово ограничение от кого могат да се използват.

Поради тази причина много родители се обръщат към старите телефони – с копчета, малки екрани, често без интернет. Продажбите на „тъпи телефони“ нарастват в Северна Америка и така се появява т.нар. slow-tech индустрия.

Снимка: iStock

„Имаме много родители, които търсят първи телефон за децата си от нас“, обяснява собственикът на такава верига за техника Дейзи Кригбаум.

Извън използването на „тъпи телефони“ на пазара вече се предлагат различни допълнителни устройства, които се включват в смартфоните ни и спират достъпа до определени приложения.

Други стигат и по-далеч. Крис Каспар основава компанията Techless – термин, който означава „без техника“. Целта му е да създаде мобилно устройство, което е „целенасочено скучно“, но изглежда „готино и модерно като iPhone”. Последната версия на телефона им няма иконки – екранът е конструиран само от думи, два цвята и два вида шрифт. Телефонът ще поддържа само избрани приложения, като Uber, например, но не и социални мрежи.

Снимка: iStock

Идеята Каспар разработва с мисъл за доведените си деца, които били в тийнейджърска възраст. 25% от продажбите на Techless се правят за деца, но телефонът се рекламира на възрастни.

„Ако имаш телефон, който представяш като детско устройство, това веднага носи със себе си определен срам на потребителя, който го използва. Затова ние направихме телефон като за възрастни – модерен и красив“, казва Каспар.

Той уточнява, че с печалбите на милиарди за технологични компании, почти никой не се интересува от това любовта към екраните на смартфоните да намалее.