„Ню Йорк таймс“ публикува първи от поредица разследващи материали, които разкриват всъщност колко точно могат да бъдат следени хора благодарение на мобилните си устройства. Става дума не за инструменти на специалните служби, а за частен бизнес за милиарди, който се върти около едно - рекламите, с които собствените ни телефони ни бомбардират.
Екипът на изданието е получил данни за местонахождение на мобилни телефони за градовете Ню Йорк, Вашингтон, Сан Франциско и Лос Анджелис и със стряскаща точност е успял да определи действията на някои от потребителите.
Всеки мобилен потребител, който използва различни приложения на телефона си, обикновено е питан от компаниите дали иска да включи софтуера за следене на местонахождението му. Повечето потребители избират да го включат, а част от приложенията дори не работят напълно, ако тази функция не е пусната.
Информацията, предоставена на „Ню Йорк таймс“ е нищожна в сравнение с това, което компаниите събират на годишна база за потребителите си с цел да им предоставят подходящи реклами. В подробен материал „Ню Йорк таймс“ разкриват как за минути може да бъде установено на базата единствено на GPS данни местонахождението, маршрута и действията на даден индивид.
При един от случаите, екипът от журналисти наблюдавал данните за мобилен телефон на инженер в компанията „Майкрософт“. Следейки неговите действия и маршрут в даден период от време, от „Ню Йорк таймс“ установили, че той посетил кампуса на компанията „Амазон“. Минути по-късно журналистите установили, че става въпрос за инженера Бен Броили, който напуснал „Майкрософт“ и се присъединил към „Амазон“.
Фактът, че само по данни за местонахождение може да бъде установено, че въпросният човек е бил на интервю за работа, е изключително стряскащ.
Материалът на „Ню Йорк таймс“ е илюстриран с анимации, които показват активните мобилни телефони, споделящи данни за местонахождение на възлови места в четирите града.
Като пример те показват анимация на мобилните телефони в Белия дом и Пентагона – две сгради, които правят всичко възможно да защитят сигурността на служителите си.
Въпреки това с лекота екипът на „Ню Йорк таймс“ е успял да проследи съвсем успешно служител на американския Департамент по отбрана, както и на неговата съпруга. Имената им не се споменават.
Журналистите дават пример също с други мобилни телефони, които са посещавали крайпътни мотели по за няколко часа, индивиди, които са били на гости в имението на Джони Деп за повече от една нощ, както и проследяването на протестиращи по време на Женския марш във Вашингтон след победата на Доналд Тръмп на изборите в САЩ.
От „Ню Йорк таймс“ обясняват сериозността на това проследяване с факта, че няма федерален закон в Съединените щати, който да забранява продажбата на тази информация. Буквално за милисекунди местоположението е качено в база данни на една компания, продадено на друга и след това спокойно достига до трета - без достатъчни гаранции за сигурността на информацията.
Оправданието - това е анонимен масив, не издържа на най-проста проверка: колко хора започват деня си от вашия домашен адрес, за да прекарат после няколко часа на работното ви място, за да се приберат след това отново в дома ви?
На практика всеки човек се следи с неговото съгласие, а данните от това следене могат да попаднат в ръцете на неправилните хора.