Мохамад Расулоф не приема си себе си като герой. Не би влязъл в политиката. Не гледа с усмивка дори на най-релаксиращите епизоди в неговите филм, които превръщат взимането на душ в запазена марка...

Иранският режисьор и сценарист е сред най-скъпите и ухажвани гости на 29-ия „София филм фест“. Заради целия си принос към киното и към пътя, който с негова помощ се изгражда – към свободата на една изстрадала държава. Заради безспорния му талант и скромност.

Той е роден през 1970 г. Завършва образованието си по кинорежисура в Техеранския университет през 1995 г. и бързо се утвърждава сред водещите творци в новото поколение ирански кинематографисти. Сред най-известните му творби са „Остров от желязо“ (2005), „Сбогом“ (2011), „Ръкописите не горят“ (2013), „Почтен човек“ (2017), „Няма зло“ (2020) и представеният в София – „Семената на свещената смокиня“. Разказ за две дъщери, които се противопоставят на консервативния си баща.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

„Създаването на филми и творческият процес са жизненоважни за мен. Това е моят начин да остана жив и да продължа живота си. Не мога да си представя друг начин, по който мога да живея“, казва той.

Снимка: Даниел Димитров

Мохамад Расулоф, в блиц интервю с Даниел Димитров – за семейството, корените и връзката с киното, за днешните герои и демони, за театъра и свободата. И още: Какво първо би направили, ако ръководи държавата Иран. Трябва ли киното да показва страдание, за да няма страдание. С усмивка или съвсем сериозно гледа на това, ако някой го попита защо в почти всеки негов филм някой си взима душ...

Моля, разкажете накратко за Вашето семейство и има ли нещо общо с това, което виждаме във филмите Ви?

- Не, няма нищо общо. Филмите са резултат от моите срещи с хората, които съм имал в съдилища и полицията. Майка ми и бащата ми бяха учители. Брат ми също е учител. Имам три сестри. Между нас в семейството царяха добри и много топли отношения.

След като гледах Вашия филм, сетивата ми ще посягат с друг вкус към любимия плод и всеки път ще се сещам за „Семената на свещената смокиня“, и този покъртителен социално-политически, но най-вече човешки разказ. Обяснявате заглавието в самото начало на филма, но въпросът ми е дълго ли избирахте това заглавие. Имаше ли други варианти?

- Още докато пишех сценария, се сетих за това дърво и за цикъла на живота, за семената, които идват чрез птиците...

Мисля, че има нещо в характера на този разказ. Ако сме от гледната точката на момичетата във филма и се сетим за живота на дърво, е едно, и съвсем друго – от гледната точка на бащата. Има положителна и отрицателна гледна точка в промяната на това дърво. Има една двойственост, а зрителят може да избира своята гледна точка.

Ако приемем, че творците са пророци чрез изкуството си, кога Ваш филм би имал официална премиера в Иран?

- Аз съм създал осем филма и нито един от тях не е имал премиера в Иран. Винаги премиерата е била на черния пазар, в интернет. Когато Иран стане свободна държава, тогава ще има и официални премиери на моите филми. Тогава, може би, пък ще бъде важно да разказвам други, нови истории – за да може да погледнем назад към историята. Тогава ще имаме нужда от още време, за да се върнем към историята.

Какво първо бихте направили, ако ръководите държавата Иран?

- Никога не бих влязъл в политиката. Затова съм режисьор, защото съм против политиката и се старая да наблюдавам обстановката наоколо, и доколкото мога – да се боря с цензурата, с нещата, които една тоталитарна система се опитва да преживее. Затова моите са филми са такива...

Наричат Ви герой на киното. Кои са героите за Вас днес?

- Никога не съм възприемал себе си като герой. Герои са младото поколение, момичетата на Иран и движението „Жени. Живот. Свобода“. Това движение е една брънка от женското движение в Иран, което има над стогодишна история.

А кои са демоните?

- Аз имам филм за това. Това са съществуващите условия в Иран. Задължението на иранците е да приемат тази власт. И ние сме под влияние на това, което се случва. Ние не искаме, но сме длъжни да го понасяме. Затова не бива да делим хората на дяволи и ангели.

Трябва ли киното да показва страдание, за да няма страдание?

- За да се сдобием със свобода, е нужно страдание. Свободата не са дава толкова лесно. Държавите, които живеят в по-добри условия, са страдали, за да стигнат до по-добър живот. Мисля, че свободата заслужава това страдание.

Част от актьорите в „Семената на свещената смокиня“ участват в първия от 30 години насам Ваш театрален проект. Защо се върнахте към театъра?

- Защото беше доста тежко преживяване, когато се наложи да напуснем Иран. Създаването на този спектакъл е един по-лесен начин да разкажем за тези наши преживявания и чувства, и ще помогне да покажем връзката с новия свят, в който живеем.

Снимка: Даниел Димитров

Ще покажем това страдание, което се превръща в красота. Това страдание обаче не избледнява толкова лесно. Героините играят и на персийски, и на немски, тъй като езикът е една съществена част от представлението. Става дума за това, че за да се разберат някои неща, понякога не само езикът е достатъчен...

С усмивка или съвсем сериозно гледате на това, ако някой Ви попита защо и в този филм някой си взима душ?

- Сцените с банята и взимането на душ са важни, когато човек иска да се успокои. Това може да се види в моите филми...

Има ли дума, която най-добре Ви описва като човек?

- Свобода.

Как бихте продължил изречението „Аз съм човек, който обича...“?

- Свободата.

Още по темата