Доброто разпределение на ролите е 90 на сто от свършената работа на режисьора. И това особено се отнася за „Палачи“ – първата за тази година премиера в театър „София“. В този храм на Мелпомена, където рядко могат да се видят гостуващи актьори, режисьорът Стоян Радев прави „внос“ на цяло трио – едно утувърдено и две абсолютно неизвестни имена, за да реализира творческите си хрумвания върху текста на Мартин Макдона. Името на ирландския драматург стана световноизвестно покрай неговата черна комедия „Три билборда извън града“, спечелила четири награди „Златен глобус“ тази година.

В „Палачи“ Макдона ни връща с шут в 60-те години на миналия век, когато редица заплетени криминални случаи се опитват да разклатят системата от морални клишета. Откриващата сцена в спектакъла е почти зрелищна – хладнокръвно изпълнение на поредното смъртно наказание с неясна предистория.

Деян Донков прави запомняща роля с дебюта си в театър „София“. Актьорът влиза в кожата на фъфлещ палач с комплекси, в труден за него момент – когато остава без работа, заради отмяната на смъртното наказание през 1965 г. Омотан в собствената си „система“ от псевдоценности, героят му Хари Уейд, вторият най-известен палач на Острова, се върти в кръг от противоречия.

„Макдона се пита какво става с този човек, как се пенсионират палачите, как се отразява това на личния им живот, въобще, що за птици са тези хора – в какво семейство живеят, в какво обкръжение, имат ли приятели, каква е нагласата им към живота, какви са дейностите им, какво ги вълнува“, разказва Стоян Радев.

Сравнен с миналото, животът на младия пенсионер Хари е не по-малко интересен и пълен с изненади. Една от тях е появата на стар колега-палач – Албърт Пиърпойнт, също реално съществувала личност и легендарен екзекутор в Англия. Оказва се, че в професионалната общност на палачите също има надпревара – кой беси по-добре, кой колко човека е обесил и какви са отзивите от изпълнението...

„В крайна сметка, парадоксът, към който Мартин Макдона има непогрешим усет, се свежда до това дали този, който беси, е човек като всички останали, мъчи ли се да бъде професионалист, има ли как да измери по достойнство професионалните си качества, може ли да ги сравни с нечии други, как това се отразява на живота на неговото семейство – ей с такива неща се занимава пиесата“, допълва Радев.

Той приема за привилегия поканата да работи върху най-новата пиеса на Макдона и се надява, че е на нивото на предизвикателството, въпреки че има „огромни забележки към себе си“. „Най-малкото – хубаво е да не ни сравнявате със самия Макдона, защото сме загубили тази битка“, допълва с усмивка Стоян Радев.

Режисьорът не пропуска да благодари на актьорите, с които е работил, подчертавайки, че те са дали всичко от себе си, както и той. Освен Деян Донков, има още две нови попълнения към познатите и обичани от публиката лица на театър „София“.

Мартина Троанска, която е втори курс в НАТФИЗ, в класа на Пенко Господинов, е поканена за ролята на най-младата героиня – 15-годишната дъщеря на героя на Донков. Симпатичната актриса също дебютира, но не само в театър „София“, а въобще – на голямата професионална сцена.

12-окласникът от НГДЕК Дамян Михайлов е другото свежо присъствие. По време на целия спектакъл, седнал в една от ложите, той изпълнява на китара своя музика. Дамян от малък се занимава с ноти, пее и пише за ученически представления, има опит в любителския театър като актьор и композитор. Той също никога не е излизал на професионална сцена.

„Много ми се искаше да имам такова невинно присъствие като неговото, защото в пиесата на Макдона не се казва и една дума за „Бийтълс“, споменава се само Елвис Пресли, и то като нещо лошо, а това са годините, свързани с възхода на „Бийтълс“ на Острова“, разказва Стоян Радев. Допълва, че купуването на правата на песни на „Бийтълс“ е „много очакван ход, а и ще ни струва твърде скъпо“. Искаше ми се да намеря човек, който е младият Пол Маккартни, без да знае, че е: мисля, че го намерих, завършва отново с усмивка режисьорът.

„Палачи“ е представление на нормалните абсурси и оксиморон на собствения си сюжет. Ненапразно нареждат Макдона сред съвременните крале на черната комедия, повлиян от Тарантино и Бекет. И всеки щрих от неговия образ на творец е пряко доказателство за статута му на класик, макар в бъдеще време. 

„Палачи“ от Мартин Макдона

Режисьор – Стоян Радев
Превод –  Златна Костова
Сценография –  Венелин Шурелов 
Костюми Елица –  Георгиева
Композитор и изпълнение на живо – Дамян Михайлов

Участват Илия Виделинов, Николай Антонов, Деян Донков, Михаил Милчев, Лилия Маравиля, Николай Димитров, Сава Пиперов, Юлиян Рачков, Юли Малинов, Пламен Манасиев, Мартина Троанска, Мартин Гяуров, Ириней Константинов