Американският технологичен гигант „Епъл“ предостави обобщена и анонимна информация от навигационното си приложение, която показва активността на придвижване на гражданите по време на пандемията, причинена от COVID-19.

Платформата показва агрегирани данни спрямо промените във всекидневното придвижване на потребителите. Сред страните, които попадат в статистиката, е и България.

Данните се събират от 13 януари, като част от доклад за тенденциите при движението на гражданите. Те се обновяват всеки ден и включват три вида транспорт – шофиране, вървене и използване на обществен транспорт.

В нормални обстоятелства, каквито бяха тези преди въвеждането на извънредното положение у нас на 13 март, в България се забелязва положителна тенденция за извършени търсения в Maps. Нивата на моменти стигат до + 60% спрямо референтната стойност (активността от 13 януари).

Картината в търсенията обаче се променя след обявяването на първите случаи на COVID-19 у нас – 8 март. От 130,5% числата рязко падат до 92,8%.

А от въвеждането на извънредното положение търсенията за маршрути в Maps се сриват до стойности, близо до 50%, а в седмиците след това падат и под 25%. Наблюдава се известно засилване на активността през първите 10 дни на април.

За сравнение, в страната с най-много случаи на коронавирус – САЩ се забелязва подобна тенденция. Там търсенията в Maps до средата на март са с нормални, дори завишени стойности. Откакто обаче епидемията удари сериозно страната – цифрите се свиват повече от двойно от близо 140% до малко над 55%, като така и върви тенденцията през следващите дни.

Във Великобритания - страна с висока концентрирация на ползватели на „Епъл“ устройства, се забелязват огромни разлики преди и след въвеждането на строгите мерки.

По този начин „Епъл“ ще може да дава информация към градовете, страните или отделните региони за настъпващите промени в даден период от време за броя на пешеходците, шофьорите и транзитно преминаващите, пише „Тек Крънч“.

Освен това компанията обяви, че работи с „Гугъл“ за създаването на анонимна система за проследяване на контакти. Преди да бъдат въведени като вградени функции, които се допълват от здравни приложения и насоки, двете компании първо ще пуснат приложно-програмен интерфейс (API) за разработчиците.

„Тек Крънч“ коментира, че „Епъл“ полага усилия да помогне с овладяването на коронавируса, като в същото време целят да запазят сигурността на личните данни на своите потребители.

От компанията, управлявана от Джеф Безос, подчертават, че данните, събрани от приложението Maps не са обвързани към даден потребител. Информацията е достъпна на сайта на „Епъл“ и може да бъде изтеглена в достъпен формат.

Също така ползвателите могат да търсят какви са тенденциите в даден район.