Заведенията за бързо хранене се радват на висока популярност в България - 60% от хората ги посещават няколко пъти месечно (45% веднъж седмично и по-често, 15% - няколко пъти месечно).

10% от анкетираните ги посещават веднъж месечно и почти една четвърт – по-рядко. Те са предпочитано място за хранене от хората на възраст под 45 години и тези, които живеят в големите градове.

Снимка: iStock

Най-предпочитани са „фаст фуудс“ обектите, а като аргументи са посочени бързото обслужване (39%), вкусната храна (42%) и спонтанното решение (39%). Удобното местоположение на заведенията за бързо хранене и добрите цени също ги правят предпочитани сред българите.

Това показва проучване на агенция „Нилсен Адмосфер България“ и „Български национален панел“.

Дюнери и бургери – най-предпочитаната бърза храна

Българите най-често избират дюнер кебапа - 43% от запитаните ги предпочитат. Челната тройка се допълва от бургерите на американските вериги за бързо хранене – 25% от респондентите, а 26% предпочитат по-малките заведения (щандове), които принадлежат на по-малки или местни компании.

Относително висок процент от посетителите на заведенията за бързо хранене (78%) са наясно и с техните негативи. Те смятат нездравословната храна за най-големия им минус (32%). На второ място анкетираните се притесняват от високото производство на пластмасови отпадъци (29%) и на трето място - от струпването на голям брой хора (22%). 

Закуска, обяд, вечеря – кога купуваме „фаст фуудс“

Анкетираните най-често посещават заведенията за бързо хранене, за да обядват (69%). 31% от клиентите си купуват закуска, 26% - вечеря, а 11% от тях се спират заради различни вкусотии.

Интересното е, че закупуването на закуска е по-често за жителите на по-малките градове и села, докато обядите се купуват в по-голяма степен от жителите на големите градове. Вечерята от заведение за бързо хранене е по-предпочитана от жителите на столицата, отколкото от живеещите в други градове.

По отношение на избора между консумация на място или закупуване за вкъщи, при 28% преобладава консумацията директно в заведението. 18% от анкетираните обикновено купуват храната за вкъщи. Повече от половината респонденти (54%) понякога консумират храната на място, а друг път я купуват за вкъщи – нито една от опциите не преобладава значително.

Проучването на агенция „Нилсен Адмосфер България“ и „Български национален панел“ използва метода за онлайн събиране на данни върху извадка от 500 респонденти над 15 години, използващи интернет. Проучването е допълнено с данни от рекламния мониторинг на агенцията.