Мултидисциплинарният артист Хироаки Умеда е един от най-авангардните японски творци, който работи в областта на визуалните изкуства и дигиталната хореография. Работата му миксира елементи от съвременен танц, хип-хоп стилистика, електронна музика, светлинен дизайн, като изгражда изключително внушителна аудио-визуална среда, резултат на екстравагантно ползване на високите технологии.

Базиран в Токио, Умеда първо учи фотография, след което се насочва към музиката и видеото. На 20 годишна възраст започва да танцува, като развива свой уникален стил на движение, повлиян от високите технологии и визуалните изкуства – минималистичен техно хип-хоп, овладян от прецизността на фотографското око.

През 2000 г. Умеда основава собствена танцова компания S20. Представленията му са едновременно величествени и агресивни, ярки и вълнуващи, трескави и поетични. Радикални и провокативни, изключителните хореографии на Умеда, вдъхновени от уличните стилове и буто танца, се случват в среда от драматично осветление, проблясващи кибер образи, електронни ритми и пращящи дигитални звуци.

Като резултат от две творчески резиденции Théâtre de Nîmes and the Scene nationale de Maubeuge през 2008 г. Умеда създава представленията "Haptic” и “Adapting for Distortion”. В тях той продължава да развива изследването си на визуалното възприятие. Срещаме ви с артиста, часове преди представленията му довечера от 20 ч. в зала 1 на НДК в рамките на Sofia Dance Week...

В интернет няма кой знае колко информация за теб, но четох някъде че имаш танцувален бекграунд в балета, хип-хопа и буто танца. Това са три коренно различни форми на танц, идващи от различни места на планетата, предшествани от различни култури и различни социално-икономически условия. Съчетаването им изглежда като един много екзотичен микс. Как успя да ги свържеш като различни техники и като източник на инспирация?
Всъщност не съм изучавал буто, но взимах уроци по балет и хип-хоп. Връщайки се обратно в годините, предполагам, че вече имах конкретна идея в ума за това, което искам да направя, когато започнах с танците. За мен не беше интересно да изучавам танцови стилове, просто исках да разбера системата от движения на танца. След година ходене на уроци по танци, осъзнах, че няма танцови стилове, които исках да науча и танцът, с който исках да продължа, все още не е създаден. Точно тогава реших да спра класове и да запозна да развивам собствения си танц.

Какво е най-силното ти вдъхновение днес?
Всички явление в ежедневието ми.

Кои артисти са имали най-силно влияние върху теб – д