Нова схема в телефонните измами. При нея изнудвачите ви заблуждават, че звъните на спешния телефон 112. За месец само в столицата има 6 жалби от граждани, изнудени да дадат пари.
Според специалиста по интернет технологии Вени Марковски, телефонните измамници са минали на друго ниво и в манипулацията вече има технологичен елемент - пренасочване на входящите и изходящите ни обаждания към централа на измамниците.
Там те могат да се представят като 112, 166 и каквото друго пожелаят за целите на измамата.
„Може софтуерно да ви програмира телефона да звъни навсякъде. При това може да е в реално време. Новостта е, че оборудването на имитация на мобилен оператор е много евтино”, каза Вени Марковски.
Бащата на Румяна Мещровиц, която живее в чужбина, е станал жертва на измама с мнимо обаждане на 166 и 112, от където трябвало да му потвърдят класическата схема - тежка травма и нужда от операция на близък човек.
„След това обаждане на 166, баща ми казва, че там също му се е представил конкретен полицай с име майор Костов дори, той по някакъв начин казва, че може да го прехвърли да разговаря с мен в Окръжна болница. След което последва обаждане от страна на баща ми и на 112, Спешна помощ, където женски глас този път отново му потвърждава инцидента или катастрофата с мен”, разказва Румяна.
Според полицаите, които разследват телефонни измами, няма прихващане на телефоните, а внушение, че се случват няколко разговора, без възрастният човек реално да прекъсва линията с измамниците.
„За да са сигурни, че е станал инцидент, да наберат 112 или 166. Няколко пъти обясняват, че телефонът е безплатен и най-важното - че няма сигнал. След това уж затварят, но реално не затварят. Възрастният човек преценява, че линията е прекъснала. Натиска три цифри на отворена линия. Телефонът се предава на друг участник в групата. Така няколко пъти. Категорично не можем да кажем, че има пренасочване, прехвърляне или прихващане”, каза Стефан Попов, „Престъпления срещу собствеността", НД Полиция.
В повечето случаи измамниците освен по стационарен телефон, карат жертвата да си даде мобилния си телефон, звънят му и го контролират. Така държат и двете линии заети, добави зам.-директорът на ГД Полиция Константин Димитров.
„Другото е за достъпа до информация. Идват при нас хората разтревожени, че извършителите имат представа за техните данни. Не е така - използват моментния шок и научават техните имена, на техни близки и ЕГН. Това са случайно набрани телефонни номера, в които извършителите не знаят кой седи отсреща, обясни Вени Марковски.
От МВР припомнят, че на телефон 112 се приемат сигнали, а не се правят справки. И още - опитайте да се свържете с близкия си човек, без посредничеството на услужливите доктори, адвокати и полицаи.
Не казвайте имената на близките си и не вярвайте, че ги чувате да плачат, тъй като ако роднините ви наистина са пострадали, най-вероятно няма да имат достъп до телефон.
Още за наглата схема на телефонните измамници - очаквайте в bTV новините в 19.00 часа.