Отдавна е ясно колко мощна във финансов план е световната футболна централа ФИФА, която подготвя мащабните си печалби за Световното първенство в Бразилия догодина.
Въпреки смъртните случаи и забавените строежи по стадионите, въпреки протестите на работниците там за неизплатени надници, подготовката за големия футболен форум върви на високи обороти.
В същото време критиките за нечовешките условия на труд и смъртните случай на работници по стадионите в Катар принудиха шефа на световния футбол Блатер да апелира към организационния комитет на СП в Катар през 2022 да пооправи нещата и там да не правят повече така.
Щяло да има комисия, която да изясни ситуацията. Като че ли тя не е ясна? Пълен виц, ама нали за 2022 година е планиран следващият финансов зулум на ФИФА, когато пак ще има световно първенство.
В същото време един по–малко известен случай, показва колко чувствителен и суетен е президентът на ФИФА към всичко, което се казва и публикува по негов адрес.
Преди няколко дни стана ясно, че швейцарски съд е забранил издаването на книга с карикатури на Блатер. Неговите адвокати са се аргументирали пред съда, че карикатурите ще навредят на добрата репутация на президента. (Смъртните случаи на работници по стадионите не вредят по никакъв начин на тази репутация).
Сега става дума за карикатури, рисувани от бившия датски футболист Оле Андерсен. Според адвокатите, те не трябва да видят бял свят, защото нямат стойността на изкуство. Освен това съдът е постановил, че ако някоя от карикатурите се появи, където и да е по света, авторът трябва да заплати глоба от 10 000 швейцарски франка.
Ясно е, че Блатер не разбира от майтап и никой не може да го вижда в такъв ракурс, в какъвто застаряващия президент на ФИФА все по-често се представя пред световната общественост - а именно като „карикатура”, подскачаща на среща със студенти в Оксфорд, за да имитира един гениален футболист на нашето време.
Блатер обаче е лидер на една мощна финансова структура, която отдавна е успяла да се обособи встрани от закони и морални догми, благодарение на несметните богатства, натрупани в сейфа.
На пръв поглед случаят със цензурираните карикатури изглежда маловажен и не много известен, но точно в такива малки детайли се крие цинизмът, наглостта и неутолимата страст за власт и натрупването на все по-големи печалби на самозабравили се деспоти.
АВТОР: ГЕОРГИ ПОПВАСИЛЕВ