Името ѝ е Мария Лазарова. Спокойна на работа и екстремна в живота. Може би трудно ще разберете, че е кънтри мениджър за България на една от най-големите компании за захарни и шоколадови изделия в света. Защо ли?
Тя стои рамо до рамо с екипа си в оупън спейса на пространството, разположено на цял етаж в сградата на бизнес парка. Няма персонално бюро, нито кабинет, а навсякъде около нея е отрупано с различни сладкиши. Казва, че като човек, който отдавна работи в бизнеса с шоколад се изкушава да похапва, но вярва най-вече, че храненето не трябва да се базира на емоция.
Започва кариерата си може би на едно от най-ниските нива в търговския отдел като мърчандайзър, а 19 години по-късно вече е кънтри мениджър и е отговорна за бизнеса на „Монделийз“ за България.
„През тези 19 години съм минала през много интересни позиции – всичко свързано с продажбите. Отговаряла съм и за пазари извън България като Сърбия и Босна и Херцеговина“, разказва Мария на екипа на „Жените на България“.
Когато започва работа преди почти 20 години, търговският отдел е изцяло мъжка територия. В онзи период, когато от мърчандайзър е повишена в супервайзър, на подобна позиция в компанията са едва 3 жени в екип от 25 човека.
„Към днешна дата нещата са доста по-различни, защото в „Монделийз България“ в отдел „Продажби“, а и не само, ние имаме 60% присъствие на жени, а мъжете са около 40%“, добавя тя.
По нейни думи жените са станали толкова много не защото припознават толкова шоколада и сладкишите като своя територия, а защото имат по-голям интерес към бизнеса.
„През последните години е хубаво да се види как има все повече жени предприемачи. Не само жени на високи ръководни позиции, но и жени, които имат собствен бизнес и го развиват във времето. Нещо, което преди беше територия на мъжете. Дори самите инвеститори винаги са имали по-голямо доверие, когато дойде мъж с идея, отколкото жена с идея. Мога да кажа, че през последните 10 години и това се промени много“, допълва тя и казва, че креативността и емпатията, особено в продажбите, помагат много за баланса в бизнеса.
100 шоколадови години
„Има една лична история на моите родители, която е свързана с нашия бранд шоколадови вафли, който в последствие стана мой любим бранд. Вафлата е на повече от 60 години. Когато баща ми се запознава с майка ми и я кани на среща, избира вафла „Морени“ и я води на Витоша в областта Морените. Знаех тази история от дете и когато започвах работа в компанията, вече имах емоционална свързаност към марката“, разказва Мария.
Мария мечтае един ден да има шанса да стане преподавател и казва, че не веднъж е имала ситуации, в които ѝ се е налагало да преоцени приоритетите си.
„Определено в една корпорация всеки има моменти, които са по-предизвикателни. Истината е, че е много трудно да намериш баланса, имайки семейство и отглеждайки деца, да отделиш достатъчно време за семейството си. Същевременно да имаш успешна кариера. Имало е моменти, свързани с израстването на моите деца, в които със сигурност съм се питала дали това е най-добрият избор, дали не мога да правя нещо друго и да имам повече време с тях. Съветът, който давам на всички колеги е, че децата и семейството трябва да бъдат основния приоритет и човек не трябва да прави избор за най-основното нещо в живота".
И в „сладкото“ има щипка „сол“