„Ето това е телефон. Обади се, наеми този магазин и се оправяй.“
Всичко за Гена Събева в предприемачеството започва с тези думи на баща ѝ и няколко цифри на телефонен номер, нахвърляни на скъсано листче. Първите стъпки не са никак лесни и не приличат на нищо, подобно на историите от филмите. В онзи момент тя не знае как точно да общува с хората или как се прави договор за наем – неща, които днес – след 33 години – за нея са като детска игра.
Игра на тухли и копчета
Пътят на Гена в предприемачеството преминава през различни бизнеси, като всеки от тях обрисува различна част от живота ѝ. От първия магазин за радио части, тя се озовава в бизнеса с копчета, магазини за платове, за хранителни стоки, за дамаски, за пердета, за строителни материали… В един период почти всички магазини от цял участък на улица до Женския пазар се оказват под нейно управление.
„Шегувах се, че печалбата от всяко копче ще влагам в тухли. Интересът ми винаги е бил към инвестициите, свързани с недвижими имоти. 90-те години, може би много хора си спомнят, че трябваше да се адаптираме. Ако днес продаваш за 50 лв., утре не можеш да купиш стока за 100 лв. Имаше такива аномалии. Много е важно да мислим, не като печалба за деня, а по-глобално.
Жени
Преди 5 години Гена започва да развива и национална програма за жени, които искат да се занимават с предприемачество и бизнес.
Тази години участничките в менторската програма са цели 57 (23 са ментори), като целта не е дамите да се научат на счетоводство или мениджмънт, а да се мотивират да започнат бизнес с помощта на менторите.
„Това, което даваме на децата си като личен пример, да даваме и на дами, които не са като мен късметлии да се родят в семейство, в което бизнесът да е в кръвта на родителите им“, казва тя и добавя, че участничките са различни – от 16 до 59 години.
Баланс
По думи на Гена жените-ментори в програмата доказват на останалите, че могат да са еднакво добри в семейството си, колкото и като предприемачи.
„Не се налага да завършиш с майчинството и чак тогава да започнеш бизнес“, добавя тя.
„Ние искаме да правим бизнес, но искаме да имаме и семейства. Освен това искаме да сме здрави, искаме да се забавляваме, искаме да пътуваме. Това трябва да бъде един план, една много ясна организация на целия ни живот от края към началото.“, казва тя и съветва жените да дефинират приоритетите в живота си.