Когато говорим с предприемачите от първото поколение в частния бизнес у нас, те казват с нескрита тъга, че децата им рядко имат интерес към семейния бизнес. Жената, с която ще ви запознаем днес пък смята, че семейството е най-силният ѝ стимул да се развива във фирмата. Тя е част от третото поколение на голяма търговска верига за продажба на уреди и казва, че това да се докажеш пред авторитетите в семейния бизнес е в пъти по-трудно, защото за тях винаги ще си останеш малкото момиченце.
За баланса, семейството и ценностите в работата днес си говорим с Гергана Илиева, маркетинг директор, съпруга и жена, влюбена в маратоните и предизвикателствата.
„Моят път в компанията може би е бил предопределен още от 5-6-годишна възраст. Била съм на толкова, когато компанията е била основана от дядо ми и баща ми. Следователно може би цял живот съм знаела, че ще бъда част от тази компания“, разказва Гергана на екипа на „Жените на България“.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
Семейството си е семейство, бизнесът си е бизнес
Противно на общото мнение, че е по-лесно да се развиваш в кариерата, ако си част от семейството на основателите, Гергана казва, че в нейната фамилия, за да ти дадат отговорност в бизнеса, трябва да се докажеш.
Тя започва от най-ниското ниво във веригата – продавач консултант, помага в магазините, въвежда фактури в офиса, помага на продуктовите мениджъри и постепенно разбира, че това не е нейната сила. Открива вдъхновението в това да има възможността да вземе отношение за това как изглеждат магазините, банерите, телевизионните реклами и така започва да се занимава с маркетинга на компанията и вече от 7 години е начело на отдел „Маркетинг и реклама“.
Преди 6 години Гергана се заема с трудната задача да смени логото, с което компанията се е идентифицирала цели 25 години. По нейни думи в онзи етап старото лого и цветове вече не отговарят на променящата се дигитална среда и иновации.
„Беше много смела постъпка. Според мен за дядо ми това беше много голям риск, но това се отплати с много сериозен успех. Смятам, че тогава бяхме забелязани от младото поколение. След това тази борба да се доказвам, вече я няма и те ми имат пълното доверие“, казва тя.
Третото поколение е доста ангажирано и освен Гергана, в семейния бизнес остават брат ѝ, сестра ѝ и двамата ѝ братовчеди. В работата смело влиза и четвъртото поколение, в лицето на племенницата ѝ, която започва стаж и подобно на собствения ѝ път в компанията, днес тя въвежда фактурите, а е само на 16.
„Като малки празниците ни бяха като мини оперативки. Винаги съм слушала как родители ми си разказват какво се случва в магазините. Сега в момента, никога не съм очаквала, но и ние, когато се съберем на празници започваме да коментираме същите неща“, казва Гергана.
Да пораснеш заедно с компанията
Заради разрастването на бизнеса, миналата година компанията мести логистичния си център на ново място, а Гергана казва, че още при първото си влизане в новия склад, се пренася в детството.
„Като малки с брат ми и сестра ми ходехме в едно малко магазинче на „Гоце Делчев“, където работеше майка ми. То беше буквално разделено на две – малко складче и магазин със стока. Като малки деца, бързо ни доскучаваше и започвахме да се катерим по хладилниците и по печките. Те имат една много характерна миризма на кашон и стиропор. В момента, в който миналата година влязох в новия склад, се пренесох в онзи така емоционален момент от детството ми“, казва Гергана.
Високо напрежение
Не всичко в живота и бизнеса върви по вода. Като жена Гергана се сблъсква и с трудни моменти. Оказва се, че точно по време на ребранда на компанията, тя е бременна, а вече емоционално е преживяла две други неуспешни бременности.
„Двете най-важни неща в живота ми с случваха в един и същи момент. Докторите ми казваха: „Спри се малко, недей да работиш толкова“ - но нямаше как да се спра. Тогава правехме визията на нов магазин, за който аз бях отговорник, правехме конкурса за визията на логото. Даже си спомням, как бях в 8-ия месец, когато представихме логото и имах страх да не загубя и бебето“, разказва тя и си спомня как в онзи момент и двете неща и се струват важни и не се отказва от работния си ангажимент и ангажимента към семейството си да завърши успешно проекта.
Тя успява да балансира и двете неща, но казва, че и след раждането минава през трудни моменти като това да остане у дома, а на третия месец, по време на годишната оперативка усеща от коментарите на ръководството, че липсва, че нещата изостават и тя решава да се върне на работа бързо.
„За мен жената, която иска да се развива професионално, прави сериозни компромиси в лични си живот, но смятам, че съумява. Даже в момента синът ми е тук в офиса, въвеждам го в нещата“, добавя тя и се усмихва.
Уредите в бизнеса и живота
Няма как да не попитаме Гергана, като човек, който работи в бизнеса с продажба на уреди, кой ѝ е любимият уред, без който не може.
„Най-любимото нещо ми е прахосмукачката, не знам защо. Даже сутринта имах драма. Имам прахосмукачка робот, която нещо не искаше да тръгне и целия ми ден тръгна накриво“, казва тя.
Достъпът до най-новите технологии пък я кара често да сменя аксесоарите си, сред които най-често слушалките.
„За други неща съм по-консервативна. Не си сменям часовника за нищо. Може да излезе някой по-модерен, но съм си много свикнала с функциите. Сменям си телефона не всяка година, може би на 2. Нещата за коса са може би тези, които сменям най-често и искам да изпробвам всичко ново“, добавя тя.
Вижте цялото ВИДЕО, за да разберете защо бизнесът с продажбите все по-трудно намира подходящи кадри!