Летището на остров Бали остава затворено заради високото съдържание на вулканична пепел във въздушните коридори на самолетите. Властите смятат, че в сряда сутринта летището ще бъде отворено, но това много зависи от изригването на Агунг и дали ще продължи да изхвърля вулканична пепел в атмосферата.
Защо вулканичната пепел е толкова опасна?
Най-голямата опасност е ако самолет прелети през вулканичен облак.
Изригващ вулкан изхвърля в атмосферата пепел и други частици, като облакът е съставен главно от силикати – голяма група минерали, които могат да се разглеждат като соли на силициеви киселини или като съединения на силициевия диоксид с метални оксиди.
При попадането на силикати в самолетните двигатели, те се разтапят от високата температура, но в по-студените части на двигателите те отново се втвърдяват и образуват нещо като стъклено покритие.
Това променя движението на въздуха през двигателите и може да доведе до сериозна повреда или тотално отказване на машината.
Облаците от пепел въздействат и върху апаратурата на летателните машини, като може да въздейства върху измерването на скоростта на самолета.
Ограничава се и видимостта на пилотите, а въздухът в кабината на самолета се пълни с вредни вещества, което прави използването на кислородни маски задължително.
По-твърдите частици в облаците от пепел водят до надрасквания върху корпуса на машината, но това не е толкова опасно.
Какъв е най-лошият сценарий?
Ако самолет прелети през вулканичен облак е напълно възможно двигателите му да откажат и той да започне да планира в атмосферата.
Въпреки това след спирането на двигателите, те се охлаждат много бързо и при повторен опит да бъдат запалени, рязкото повишаване на температурата може да „откърти” отлаганията от силикати по тях.
Ако двигателите откажат по време на излитане или кацане обаче, пилотите няма да имат достатъчно време и височина, за да се опитат повторно да ги запалят.
Какво могат да направят пилотите?
Невинаги вулканичните облаци са видими, както в момента над вулкана Агунг. На големи височини съдържанието на вулканична пепел се разсейва в атмосферата и тя не може да бъде забелязана.
Най-добрият визуален индикатор за вулканичен облак е т.нар. „Огън на Св. Елмо” – сияние около самолета, предизвикано от статичното електричество, което се получава при триенето на вулканичните частици в корпуса на машината.
През 2010 г. огромен вулканичен облак, причинен от изригването на исландския вулкан Ейяфятлайокутъл доведе до сериозни проблеми в европейското въздушно пространство. Тогава полети бяха отменени в цяла Европа в продължение на две седмици.