Този уикенд предстои едно от емблематичните състезания за Формула 1 – Гран при на Монако. Това не е типичната надпревара за кралските гонки, но е неизменна част от историята. По улиците на Монте Карло максималната скорост не е най-важна, липсата на места за изпреварване често води до масови катастрофи и това е основната причина не веднъж да се случват огромни изненади на финала на състезанието.

Голямата награда на Монако без притеснения може да се определи като едно от класическите състезания във Формула 1. Уличното трасе е едно от четирите, заедно със "Силвърстоун", "Монца" и "Спа", които присъстват в първия сезон от календара на най-бързата автомобилна надпревара през 1950 година. Само в три сезона оттогава насам "пистата" не е била част от календара, като и трите случая са през 50-те години. Историята на Гран при на Монако обаче започва далеч преди официалното начало на Формула 1 и състезания в малката държава се провеждат още от далечната 1929 година.

Един от типичните завои на трасето.
Снимка: БГНЕС

Легендата Айртон Сена е доказаният "уличен" специалист и той е пилотът с най-много победи в Монако – 6. С една по-малко са Греъм Хил и Михаел Шумахер.

От настоящите състезатели двама са с по две победи – Марк Уебър и Фернандо Алонсо. Актуалният световен шампион Себастиан Фетел е с един успех, както и Дженсън Бътън, Люис Хамилтън и Кими Райконен. Победител от миналата година е Марк Уебър, а пък Ред Бул печели в последните три години.

Безспорно обаче най-характерното за Гран при на Монако е наличието на тунела, в който се развиват и най-високите скорости в състезанието.
Снимка: Getty Images/Guliver Photos

При отборите Макларън обаче е далеч напред по победи - 15, а Ферари следва с "едва" 9.

Едно от най-странните състезания, не само в Монако, а и в цялата история на Формула 1 пък бе тук през 1996 година. Тогава едва 3 болида пресякоха карирания флаг, а изненадващият победител бе Оливие Панис с Лижие.

Както подобава на специално състезание, графикът на уикенда в Монако също е специален. Свободните тренировки започнаха в четвъртък (първи в тях е Нико Розберг), а не както е по принцип в петък, когато пък пилотите ще си почиват. Квалификацията е в събота, а състезанието е в неделя, 26 май.

Подобни случки не са рядкост в надпреварата - това се случи миналата година.
Снимка: БГНЕС