Гран При на Бразилия в неделя ще сложи край на една ера във Формула 1. С последния старт за сезона надпрварата се разделя с 2,4 литровите, 8 цилиндрови двигатели. Те ще бъдат заменени от турбоагрегати с обем от 1,6 куб.см. Пълен хегемон в последните 8 години бе моторът на Рено, с който бяха спечелени 5 конструкторски и пилотски титли и 59 победи. Френският производител обяви за най-значима в този период борбата му с Ферари.

Италианският тим също отбелязва сентиментална раздяла на ''Интерлагос''. След 10 г. Скудерията прекратява сътрудничеството си с Фелипе Маса. Неделята ще постави и ново начало за Марк Уебър. След 12-годишна кариера и 216 страта във Формула 1 австралиецът напуска, защото според него негативните аспекти са надделяли над положителните емоции. Уебър бе категоричен, че за него най-трудни за управление са били болидите от средата на последното десетилетие с право на зареждане по време на състезанията и битка между производителите на гуми. Пред медиите Уебър заяви, че не се отказва напълно от спорта, но е малка перспективата да кара в надправарите на Льо Ман.

Един от най-успешните мотори от използваните понастоящем е този на Рено. С него са спечелени 5 конструкторски и пилотски корони (2006, 2010, 2011, 2012 и 2013 г.) от осем възможни, 59 победи, 65 полпозишъна и са направени 55 най-бързи обиколки. Рено Спорт F1 възнамеряват да приключат също толкова силно и последния старт на V8, връщайки се все пак в историята и славните моменти, за които агрегатът има голяма роля.

 

 

"Гран при на Бразилия ще е особено специална, тъй като аз лично познавам само настоящите двигатели за Формула 1",  споделя шефът операции на пистата в Рено Спорт F1 Реми Тафен. "Мнозина в питлейна ще кажат същото. В ерата на V8 се стараехме да правим болидите по-бързи, използвайки всичко, освен чистата мощност на моторите. Научихме много неща – по-добро интегриране, по-голяма икономия на гориво, как да използваме в по-сериозна степен други системи – като изпускателната например. Винаги мислим какво бихме могли да подобрим. Но честно казано, постигнали сме страшно много неща, с които можем да се гордеем. Наистина смятам, че Рено и екипите с нашия мотор демонстрираха как се прави и използва агрегат по най-ефективния възможен начин! Дори от повредите понякога се учат много неща, тъй като при тях се стигат лимитите".

За Тафен един от любимите спомени в ерата на V8 е сезон 2006 г. – битката на Рено с Ферари и Михаел Шумахер:

"На ''Монца'' счупихме двигател и Шумахер излезе начело в класирането. Ферари бяха по-бързи на онзи етап и бе почти невъзможно да ги изпреварим. Ние обаче не наведохме глави и спечелихме в Япония. Тогава моторът на Ферари изгърмя и си върнахме лидерството в шампионата преди последния кръг в Бразилия. Перфектен пример за битка до края. Това бяха ранните дни на V8, а вече използвахме тези двигатели на ръба. Предизвикателството догодина е още по-голямо. Израснах, гледайки турбомоторите и като дете мечтаех да работя с такива, така че за мен следващата ера е като завръщане в бъдещето!''.

Президентът и управляващ директор на Рено Спорт F1 Жан-Мишел Жалиние също отбелязва, че V8 ерата бе особено успешна за Рено след високите стандарти, установени от марката с V10 през 90-те години на XX век.

"Можем да се гордеем както с успехите, така и с постигнатия прогрес, особено след замразяването на правилата за двигателите. Сега вече можем да се съсредоточим върху новото предизвикателство, което е 2014 г., влагайки същите мотивация и отдаденост" каза още Жалиние.