От 1 януари 2002 милиони хора в дванайсет държави се събудиха с нови банкноти и монети в джобовете си. Но за да стигнат дотам, правителствата проведоха мащабни информационни кампании. С хумор, близки до хората сюжети и ясни послания, те се опитаха да разсеят страховете, че еврото ще бъде нещо сложно, чуждо или опасно.

В Гърция една от най-популярните реклами показва жена на рибния пазар.Тя пита колко струва рибата, а продавачката ѝ отговаря на неразбираем език, напомнящ китайски. Сюжетът е прост – за да покаже, че еврото няма да бъде като "чужд език", който хората не могат да разберат. И че с малко практика, всеки ще може спокойно да пазарува, както досега - в евро, дори и на пазара.

Белгийската информационна кампания включва няколко реклами с малки деца и родителите им. Сред тях е на едно момиченце, което стои насред стаята със своето прасенце касичка.Тя държи чук зад гърба си, гледа прасенцето и му говори като на живо същество – с известно притеснение.

Тази реклама е създадена, за да успокои страха у хората за спестяванията им. Посланието е, че новата валута е сигурна и твоите спестявания ще си останат твои. 

А в Португалия държавната кампания избира символичен сюжет – малко село, в което местният свещеник събира хората пред църквата. Той им показва новата банкнота монети, разяснява обменния курс и казва, че няма от какво да се боят. Рекламата подсилваше посланието, че в еврото имат доверие хора, на които вярваш.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

В Италия и Ирландия хората също се притесняват от сметките в заведенията. Кампанията там показва група приятели в бар, които пресмятат цената на питието в евро. Но се напомня, че ще има калкулатори и помощни таблици, за да се избегне объркването.

Всички тези реклами имат за цел да успокоят населениети и показват нещо важно – дори най-голямата финансова промяна започва с обикновени истории. Сцените от рибния пазар, селската църква и детската касичка подчертават, че валутата не е просто икономически инструмент, а част от ежедневието и идентичността. 

А пък в първите минути на 2002 година банкоматите в цяла Европа започнаха да пускат новите банкноти.

Светлини, тържества и камерите на всички големи телевизии отбелязаха този момент – когато Европа направи още една крачка към своето обединение.

Обединение, което започва преди повече от 20 години и днес посреща България сред страните членки на еврозоната.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK