70% от предприятията в България считат, че дигитализацията е от ключово значение за развитие на успешна дейност. Това показват данните на Асоциация на индустриалния капитал в България от проведено изследване в 116 предприятия от 13 икономически дейности. Като най-сериозно влияние е отчетено при компаниите от „Въздушен транспорт“, „Издателска дейност“, „Дейности по наемане и предоставяне на работна сила“ – 100%, а най-слабо в „Растениевъдство и животновъдство“ – малко над 36 на сто.
Резултатите бяха представени на специално организирана кръгла маса, на която бяха обсъдени установените от АИКБ основни и специфични умения в ключовите професии/длъжности. Участие в събитието взеха заместник-министър на труда и социалната политика Иван Кръстев, изпълнителният директор на Агенция по заетостта Смилен Вълов, председателят на Националната агенция за професионално образование и обучения инж. Марияна Павлова, както и представители на социалните партньори.
„Основната цел на проект „Развитие ни дигиталните умения“, който АИКБ изпълнява е да допринесе за привеждане на дигиталните умения и знания в съответствие с нуждите на бизнеса, а оттам и ускоряване на дигитализацията в българските предприятия. Чрез реализацията му ще се осигури връзка между необходимите знания и умения и изискванията на бъдещия пазар на труда за постигане на конкурентна и развиваща се икономика, основаваща се на технологичното развитие и осигуряваща устойчиви работни места“, заяви д-р Милена Ангелова, главен секретар на Асоциацията и ръководител на проекта.
На база на проведеното проучване са идентифицирани 67 ключови професии/длъжности, както и основните и специфичните дигитални умения, които се изискват за всяка една от тях. Те са разделени в пет категории, според Европейската рамка на дигиталните компетентности DigComp 2.1. Това са „Грамотност, свързана с информация и данни“, „Комуникация и сътрудничество чрез дигитални технологии“, „Създаване на дигитално съдържание“, „Безопасност“ и „Решаване на проблеми“.
„Проекти като този на АИКБ са образци затова как може и трябва да се ангажират публични средства, за да се развие пазара на труда у нас, така че да отговаря на бъдещите изисквания. Това е и в основата за правилно формиране и изпълнение на социалните политики, които МТСП иска да осъществява чрез съвместна работа със социалните партньори. Истинската добавена стойност в българската икономика идва от развитието на знанията и уменията на работници, служители и мениджъри. Затова в министерството сме планирали политики с обща визия в периода 2021 – 2027 г. За целта са предвидени инвестиции за развитие на пазара на труда за близо 2 млрд. лв., чрез които ще обхванат 600 000 души“, каза заместник-министърът на труда и социалната политика Иван Кръстев.
За изпълнителният директор на Агенция по заетостта Смилен Вълов проектът, който АИКБ и другите социални партньори изпълняват е от изключителна важност, тъй като агенцията ще е най-големия ползвател на данните и резултатите от него.
„В момента има една празнота в практическите насочености за дигиталните умения, които трябва да притежават служителите и работниците. С реализирането на проекта АЗ ще има много по-ясна визия как по най-подходящ начин да подпомогне безработните лица да се реализират на пазара на труда“, допълни още той.
Сред най-важните преимущества, които предоставя дигитализацията предприятията са посочили развитието на високотехнологични производства, намаляване на разходите и сроковете за производство, постигане на по-висока производителност и качество на продукцията, повишаване на конкурентоспособността, формиране на високообразовани кадри и други.