Трите страни в индустрията на телевизионната реклама – рекламодатели, комуникационни агенции и доставчици на аудио-визуални медийни услуги, обединиха усилията си да отговорят на обществените очаквания, като приеха Единен стандарт за регулация на нивата на звука в рекламата.
Прилагането на стандарта ще осигури изравняване на звука на отделните елементи в програмите на телевизиите, което отговаря непосредствено на зачестилите потребителски оплаквания от драстични разлики в звуковите нива на излъчваната в телевизионните програми реклама спрямо останалите програмни елементи.
Задължение на телевизионните оператори ще бъде въвеждането на ефективен контрол по спазването на изискванията на стандарта, като крайната дата за въвеждането на такъв контрол е 30 юни 2013 г.
Регулирането на звука на рекламата в програмите на доставчиците на аудио-визуални медийни услуги ще бъде извършвано независимо от метода на разпространение (наземно радиоразпръскване, кабел, сателит, IPTV) или вида на предоставяната медийна услуга (линейна или нелинейна).
Стандартът е разработен на основата на Препоръка № 128 на Европейския съюз по радиоразпръскване относно нормализирането на звука на програмите и допустимите максимални нива (European Broadcasting Union, Loudness Recommendation EBU R128).
Новите правила предвиждат измерването на три основни характеристики на звуковия сигнал, което да компенсира съществуващата към момента практика на измерване единствено на максималното ниво на сигнала.
Въвеждането на т.нар. „loudness control“ за нормализация на нивата на телевизионните реклами ще има положителен ефект върху цялостната звукова среда, като намали разликите в нивата между рекламните блокове и останалите продукции. Ефектът за телевизионните реклами ще се изразява в увеличаване на динамичния обхват, намаляване на неприятното усещане от компресия и намаляване на изкривяванията. Методът е с доказани качества от инженерна и научна гледна точка, като е проверен и на практика.
Инициативата е част от стратегическото партньорство между Асоциация на българските радио- и телевизионни оператори - АБРО, Българската асоциация на рекламодателите (БАР) и Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА), насочена към утвърждаването на добри рекламни практики и повишаване на доверието към търговската реклама.