Точно 40 години след началото на строителството на магистрала „Тракия” последният участък от аутобана беше официално открит. Лентата прерязаха президентът Росен Плевнелиев и регионалният министър Десислава Терзиева.
Пътят между възела „Зимница” и Карнобат е свързва София и Бургас изцяло с магистрала. Първите автомобили могат да преминат по новия участък след 14:00 часа в понеделник.
Откритият последен участък от автомагистрала „Тракия” е част от лот 4 и е с дължина 34 км. Финансирането му се извършва по проект „Доизграждане на АМ „Тракия” лот 2,3, 4” и се осъществява от Кохезионния фонд на Европейския съюз и държавния бюджет чрез Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013 г. Автомагистрала „Тракия”, която е с обща дължина 360 км, е част от Паневропейски транспортен номер VIII.
На откриването присъства ха министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов и министърът на регионалното развитие в служебния кабинет Екатерина Захариева. Сливенският митрополит Йоаникий отслужи водосвет.
Хляб и перспектива
„Магистралите дават хляб, те дават перспектива,” заяви държавният глава Росен Плевнелиев, след като преряза лентата на последния участък на магистрала „Тракия”. Той си спомни, че преди години семейството му стигало до морето за два дни.
„Добре е, когато мечтите на българите се постигат. Мечтите на хората са не една, а седем магистрали и тя може да бъде изпълнена до 2020 г.,” допълни президентът.
Той даде заявка, че усилията на държавата през следващия програмен период до 2020 г. ще бъдат съсредоточени в Северна България. „Толкова, колкото е смислена „Тракия", не по-малко смислена е „Хемус", която ще отпуши потенциала на Северна България. Скоростният път от Видин до Ботевград ще извади от изолация най-бедния регион на страната,” заяви Росен Плевнлиев.
„Убеден съм, че както обществото отдавна е задала посоката, така и държавниците ще работят – посоката е ясна, приоритетите са видими, трябват резултати, трябва надграждане,” каза Росен Плевнелиев.
Той цитира статистика, според която след раждането на идеята за българските магистрали преди 45 години строителството се е движело с 9 километра на година, а сега е достигнало 60 километра на година. „Със сигурност ще направим „Струма", със сигурност ще довършим „Хемус" – по това ще познаете прогреса,” допълни президентът.
С и без „всички държавни мъже”
Въпреки че изпълнителният директор на Агенция „Пътна инфраструктура” инж. Лазар Лазаров съобщи по-рано в ефира на bTV, че на церемонията са поканени „всички държавни мъже и жени”, които имат отношение към строителството на магистралата, направи впечатление отсъствието на ключови представители на изпълнителната власт.
Настоящият премиер Пламен Орешарски предпочете да присъства на тържествената церемония по връчване на званието „Доктор хонорис кауза” на световноизвестния икономист проф. Стив Ханке, която се проведе по същото време в Големия салон на Българската академия на науките.
На церемонията не присъстваха и премиерите в последните две правителства – на Тройната коалиция и на ГЕРБ. Магистрала „Тракия” бе един от приоритетните проекти на кабинета „Борисов”, с които бившият премиер нескрито се гордееше.
В края на миналата седмица отложеното откриване на магистралата отново стана причина между бивши и настоящи управляващи да прехвърчат искри. Бойко Борисов призова министър-председателя Пламен Орешарски да открие незабавно магистрала „Тракия", тъй като е напълно завършена и е скандално да е затворена в разгара на туристическия сезон.
Орешарски обясни, че забавянето е свързано с издаването на документи, без които магистралата не може да бъде пусната. Така официалното откриване на дългоочакваната магистрала ще бъде днес.
Историческият път
Строителството на автомагистрала „Тракия” започва през 1973 г., като първите 10 км до отбивката за Нови хан са готови през 1978 г. Шест години по-късно магистралата стига до Пловдив.
През 1995 г. станаха факт нови 32 км от Пловдив до Оризово. Следващите готови отсечки от магистралата са Оризово-Стара Загора и Карнобат-Бургас, които са изградени през 2000 г. с помощта на заем от Европейската инвестиционна банка.
Година по-късно е пуснат и пътен възел Оризово, който съвпада с началото на автомагистрала „Марица”.
Следващите 10 години са насочени към предпроектни проучвания за изграждането на лот 2, 3 и 4 от АМ „Тракия”.
През 2010 г. правителството на Бойко Борисов започва строителството на последните отсечки, които са съфинансирани със средства на Европейския съюз, а стойността на инвестицията е близо 700 млн. лв.
През 2004 година правителството на Симеон Сакскобургготски отдава автомагистрала „Тракия” на концесия на българо-португалски консорциум за срок от 35 години, като в договора се разрешава концесионерът да събира такси от преминаващите автомобили. На 22 май 2008 г. обаче правителството на Сергей Станишев прекратява действието на договора.