Кошмарните задръствания около пътния възел Петолъчката между София и Бургас ще останат в историята след официалното откриване на напълно завършената магистрала „Тракия”.
Церемонията ще се състои в 10:30 часа при пътен възел „Зимница". Движението по завършения последен участък на „Тракия” ще бъде пуснато в 14:00 часа.
Кой ще реже лентата
В ефира на bTV директорът на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Лазар Лазаров не потвърди кой ще присъства на откриването, като заяви единствено, че са поканени всички държавни мъже и жени, които имат отношение към строителството на аутобана.
Очаква се да присъстват президентът Росен Плевнелиев, регионалният министър Десислава Терзиева и други официални лица.
Премиерът Орешарски обясни, че забавянето е свързано с издаването на документи, без които магистралата не може да бъде пусната. Така официалното откриване на дългоочакваната магистрала ще бъде днес.
Въпреки заявките, че магистралата ще бъде пусната на 5 юли, по думите на Лазаров е спазен договрния срок - 15 юли, като пред последните десетина дни пътят е бил одобрен от всички приемателни комисии.
Нови ремонти
С пускането на последния участък от магистрала "Тракия" два други вече се нуждаят от ремонт. „Участъците след София и около Пазарджик създават известен дискомфорт, но ще бъдат ремонтирани догодина. Стойността на ремонта ще бъде около 70 млн. лв.,” информира още изпълнителният директор на АПИ.
Строителството на първия изцяло завършен аутобан в България продължи 40 години. Толкова бяха необходими, за да се завършат 360 километра. Общо 115 километра са изградени през последните 11 години с почти 700 млн. лева от еврофондове.
Гаранционният срок на асфалта е 5 години, но инж. Лазаров изрази предположение, че той ще бъде надхвърлен многократно.
С пускането на последния участък се увеличава и средната скорост от 68 на 105 километра в час.
Ограничението на скоростта по новия участък е 140 км/ч, като при спазването му от столицата до Бургас ще се стига за около три часа, по думите на Лазар Лазаров.
Важен ден за българското пътно строителство
„Вече можем да си честитим новата магистрала. Днес е важен ден за пътното строителство в България,” отбеляза още директорът на АПИ, като припомни, че магистрала „Тракия” е факт 40 години след началото на строителството и 50 години от идеята за създаването й.
„През 70-те години пътищата са проектирани от „Пътпроект”, тогава са направени участъците, които са били най-голямо предизвикателството. После влязохме в смутните години, когато парите не стигаха. Довършихме с еврофондове, което беше разумно сътрудничество,” разказа още Лазаров.
200 км без бензиностанция
Директорът на АПИ коментира и липсата на бензиностанция в продължение на около 200 км по новия участък на магистрала "Тракия".
„Това все пак е частна инициатива, в ръцете на инвеститорите е. От страна на държавата са свалени всички пречки, досега сме издали над 10 разрешения. Ние можем само да гадаем защо още няма обект за зареждане,” посочи той.
Лазаров не потвърди слуховете, че декар земя край новата магистрала струва 1 млн. лв., което евентуално представлява пречка пред потенциалните инвеститори.
„На всеки от изходите сме поставили знаци към пунктовете за зареждане в близост до магистралата. Държавата трудно ще започне да строи бензиностанции,” обясни той и подчерта, че навсякъде в чужбина подобни обекти са встрани от основната артерия, а не в непосредствена близост.