Десетки пътни отсечки в лошо състояние в цялата страна де факто са минали основен ремонт, макар по документи дейностите да са били единствено текущи. Това е довело до огромно оскъпяване и до сегашната ситуация, в която строителните фирми искат от Агенция „Пътна инфраструктура“ суми, които превишават в пъти бюджета за поддържане на пътищата. За схемата говориха пред журналисти от ръководството на регионалното министерство.

Снимка: bTV

„Установихме едни строителни дейности, които се правят по-скъпо, с по-малък контрол и без гаранции“, обясни министър Виолета Комитова. Тя посочи, че „под прикритието на текущ ремонт и поддържка се прави основен ремонт на нашите пътища“.

Схемата

При прегледите на договорите, с които фирмите искат 1,5 млрд. лева от АПИ при 400 млн. бюджет, станало ясно, че в периода 2018-2020 г. принципът е бил един и същ – започва се в рамките на заделеното за поддържка, но с допълнителни задания цената скача в пъти и накрая на годината около Коледа с Постановление на Министерския съвет разликата се отпускала към МРРБ, АПИ и бранша.

Зам.-министърът на регионалното развитие Иван Шишков обясни, че става дума за „абсолютно обърнато понятие за основен ремонт“. Той е с 10 г. гаранция, Акт 16 и съответните строителни книжа, като само такъв тип дейност може да се прави на път в лошо състояние.

Именно като такива са били определени в доклад от 2018 г. 76 отсечки, като 13 от тях даже са били с готови проекти за основен ремонт. Вместо това, обаче дейностите били обявени за текущ ремонт. Това е довело до значително оскъпяване от около 2,6 пъти, което прави общо за всичките отсечки 586 млн. лева повече.

Снимка: bTV

Шефът на ДНСК Влади Калинов обясни, че причината за това е, че кърпенето на дупки и всякакви подобни дейности, които изискват работа на ръка и разпределяне на строителния материал на различни части от участъка, всъщност излизат много по-скъпо от основен ремонт, като разликата е минимум 2 пъти в общия случай.

В същото време, гаранцията след текущ ремонт е само няколко години и ДНСК няма правомощия да се намеси.

Той даде пример и с ремонта на „Тракия“ при Чирпан – „Гаранция колко ще изкара участъкът не може да е повече от 5 години, защото никой не е пипал конструкцията на пътя отдолу“. Става дума за отсечка, чиито основен ремонт по проект е трябвало да струва 95 млн. лева, а като текущ е излязъл над 207 млн.

Затова и Калинов призова основните ремонти да стават само с обществена поръчка, одобрен проект, гаранция и контрол на всеки етап.

Някой в МРРБ помагал ли е?

„Изводът, който прави обикновеният човек е, че понеже нямаме пари, затова се задоволяваме с кърпене на дупки, до момента не знаех, че това е една много скъпо платена дейност“, призна пред журналистите вътрешният министър Бойко Рашков.

Той посочи, че материалите ще постъпят в МВР и всеки случай ще бъде разследван отделно.

Снимка: bTV

Според него излиза на преден план въпросът дали в МРРБ по време на предишната власт „е имало интерес от този хаос и от тази целенасочена дейност за отклоняване на публични средства“.

„Строителството у нас се е превърнало в източник на престъпни доходи“, отбеляза Бойко Рашков.

Той каза и че във връзка с проверките на АМ „Хемус“ бившите министри Петя Аврамова и Николай Нанков са призовани да се явят в Националната полиция.

"Не изключвам възможността те да направят всичко възможно да не се явят. Ще продължат ли Аврамова и Нанков критичния тон към министър Комитова след гореизложените данни? Онова, което са правили те във връзка с пътната инфраструктура“ заяви от своя страна вицепремиерът Бойко Рашков.