Десетки пътни отсечки в лошо състояние в цялата страна де факто са минали основен ремонт, макар по документи дейностите да са били единствено текущи. Това е довело до огромно оскъпяване и до сегашната ситуация, в която строителните фирми искат от Агенция „Пътна инфраструктура“ суми, които превишават в пъти бюджета за поддържане на пътищата. За схемата говориха пред журналисти от ръководството на регионалното министерство.
„Установихме едни строителни дейности, които се правят по-скъпо, с по-малък контрол и без гаранции“, обясни министър Виолета Комитова. Тя посочи, че „под прикритието на текущ ремонт и поддържка се прави основен ремонт на нашите пътища“.
Схемата
При прегледите на договорите, с които фирмите искат 1,5 млрд. лева от АПИ при 400 млн. бюджет, станало ясно, че в периода 2018-2020 г. принципът е бил един и същ – започва се в рамките на заделеното за поддържка, но с допълнителни задания цената скача в пъти и накрая на годината около Коледа с Постановление на Министерския съвет разликата се отпускала към МРРБ, АПИ и бранша.
Зам.-министърът на регионалното развитие Иван Шишков обясни, че става дума за „абсолютно обърнато понятие за основен ремонт“. Той е с 10 г. гаранция, Акт 16 и съответните строителни книжа, като само такъв тип дейност може да се прави на път в лошо състояние.
Именно като такива са били определени в доклад от 2018 г. 76 отсечки, като 13 от тях даже са били с готови проекти за основен ремонт. Вместо това, обаче дейностите били обявени за текущ ремонт. Това е довело до значително оскъпяване от около 2,6 пъти, което прави общо за всичките отсечки 586 млн. лева повече.
Шефът на ДНСК Влади Калинов обясни, че причината за това е, че кърпенето на дупки и всякакви подобни дейности, които изискват работа на ръка и разпределяне на строителния материал на различни части от участъка, всъщност излизат много по-скъпо от основен ремонт, като разликата е минимум 2 пъти в общия случай.
В същото време, гаранцията след текущ ремонт е само няколко години и ДНСК няма правомощия да се намеси.
Той даде пример и с ремонта на „Тракия“ при Чирпан – „Гаранция колко ще изкара участъкът не може да е повече от 5 години, защото никой не е пипал конструкцията на пътя отдолу“. Става дума за отсечка, чиито основен ремонт по проект е трябвало да струва 95 млн. лева, а като текущ е излязъл над 207 млн.
Затова и Калинов призова основните ремонти да стават само с обществена поръчка, одобрен проект, гаранция и контрол на всеки етап.
Някой в МРРБ помагал ли е?
„Изводът, който прави обикновеният човек е, че понеже нямаме пари, затова се задоволяваме с кърпене на дупки, до момента не знаех, че това е една много скъпо платена дейност“, призна пред журналистите вътрешният министър Бойко Рашков.
Той посочи, че материалите ще постъпят в МВР и всеки случай ще бъде разследван отделно.
Според него излиза на преден план въпросът дали в МРРБ по време на предишната власт „е имало интерес от този хаос и от тази целенасочена дейност за отклоняване на публични средства“.
„Строителството у нас се е превърнало в източник на престъпни доходи“, отбеляза Бойко Рашков.
Той каза и че във връзка с проверките на АМ „Хемус“ бившите министри Петя Аврамова и Николай Нанков са призовани да се явят в Националната полиция.
"Не изключвам възможността те да направят всичко възможно да не се явят. Ще продължат ли Аврамова и Нанков критичния тон към министър Комитова след гореизложените данни? Онова, което са правили те във връзка с пътната инфраструктура“ заяви от своя страна вицепремиерът Бойко Рашков.