Намаляването на автомобилите от градовете е фокус на съвремието ни вече няколко години. Но нито власт, нито граждани имат ясен отговор как точно да стане това и как да се стимулират обикновените граждани да не използват колите си.
Британският „Гардиън“ прави обзор на почти 800 проучвания, проведени из цяла Европа и публикувани от 2010 г. насам, и успяват да определят 12-те най-ефективни мерки, приложени на Стария континент. Класацията на методите не определя само измеримото намаление на автомобилите, но и подобряването на качеството на живот, както и развитието на мобилността за гражданите.
Повече от 75% от транспортните политики, които са спомогнали за намаляване на използването на автомобили, са въведени от градските законодателни органи. Най-ефективните градове комбинират различни на брой политики, за да стимулират гражданите си да се движат с мисъл за природата.
Прочуването е категорично – за да се подобри здравето ни, за да постигнем заложените цифри за климатични промени и да създадем по-ефективни градове, намаляването на автомобилите в тях е спешен приоритет. Въпреки това много правителства по цял свят продължават сериозно да субсидират придвижването с автомобили на фона на друг тип транспорт.
Ето и кои са 12-те най-успешни политики за намаляване на автомобилите в градска среда.
Приложения за устойчиво придвижване
Италианският град Болоня е разработил приложение, което следи мобилността на хората. Потребителите в него се надпреварват, за да печелят точки за ходене пеша, каране на колело и използване на градски транспорт. Какво печелят срещу точките ли? Награди от местния малък бизнес.
В световен мащаб подобни игрови модели за мобилност са изключително популярни. При въвеждането на приложението в Болоня 73% от потребителите му посочват, че са използвали автомобилите си много по-малко.
Персонални пътни планове
Много градове са експериментирали със създаването на персонални пътни планове и анализи за отделните граждани. Сред тях Марсилия, Мюнхен, Маастрихт и много други. Тези програми дават съвети как точно да проведем пътуването си през града – дали е по-удобно да използваме градски транспорт, да ходим пеша или да караме колело.
Програмите са довели до намаляване на автомобилния трафик с между 6 и 12%.
Планове за училищно пътуване
Два английски града – Брайтън и Норуич са използвали подобни, коитодават съвети на ученици и студенти как да се придвижват най-екосъобразно до училище.
Данните от Норуич сочат, че плановете са намалили използването на автомобили с 10,9%.
Споделено пътуване
Доста е странно да говорим за намаляване на автомобилите и отново да препоръчваме пътуване с автомобил. В ситуациите, в които говорим за споделено пътуване, това е оправдано.
Подобни програми има в градове като Бремен и Генуа. Там всяка споделена кола заменя между 12 и 15 частни автомобила. Подходът на градоначалниците е да увеличи броя на споделени автомобили, които могат да се използват и да ги интегрират в гъстонаселените зони.
Организиран транспорт за университети
В големите университетски градове очаквано придвижването е проблем. Много от тях предлагат безплатен транспорт до кампусите, включително и добри връзки с нормалния градски транспорт.
Така тези градове успяват да намалят автомобилите с 24%.
Университетски пътни планове