Ден 15 от кибератаката срещу системите на “Български пощи”. И докато ние всеки ден работим, за да реанимираме една от най-важните институции в България, наблюдавам, че в публичното пространство започват да циркулират абсолютни лъжи и 100% фалшиви новини. Това написа във Фейсбук вицепремиерът по ефективно управление Калина Константинова.
Втора седмица пощите в цяла България остават блокирани заради хакерска атака. По отстраняването на проблема работят над 100 IT специалисти.
Вчера от „Български пощи“ съобщиха, че поетапно възстановяват услугите си. В пощенските станции вече се приемат препоръчани и непрепоръчани вътрешни пратки и колети от корпоративни и частни клиенти, доставят се и вътрешни пратки без наложен платеж.
Вицепремиерът посочва, че в последните години, поради постоянно влошаващото се финансово състояние, в системата на „Български пощи“ е закупувана предимно техника „втора употреба“, а инвестициите в информационна сигурност и защита на данните са били системно неглижирани.
Дейностите по проверка, прочистване и възстановяване на системите включват над 6600 компютъра и над 100 сървъра в 2500 пощенски станции (в над 2300 населени места), отбелязва в поста си Калина Константинова.
По думите й около 3000 от компютрите (44%) са на възраст над 15 г. и работят със софтуер извън всякаква възможност за поддръжка, който не може да бъде защитен със съвременни анти-вирусни решения. Останалите компютри, техника и версии на софтуерите са на възраст от 6 г. до 15 г.
Вицепремиерът припомня, че въпреки забавянето, причинено от хартиения процес на обработка, след удължаване на срока за изплащане и работното време пенсионерите са получили парите си преди празниците.