Ситуацията с нашите ВВС е драматична. Както неведнъж сме съобщавали, броят на самолетите, с които охраняваме небето си, е недостатъчен.
След специален тричасов съвет по отбрана за авиацията и заседание на комисията по отбрана в парламента стана ясно че военновъздушните сили поемат отговорността да поддържат самолетите до средата на следващата година.
Дотогава с тях ще се носи бойно дежурство. Отпада вариантът дежурството да се поеме от ветерана от Студената война МиГ-21, който би следвало да излезе от експлоатация в края на годината.
В нужда от ремонт
Министърът на отбраната и командира на ВВС се събраха, за да изложат сериозността на положението с охраната на въздушното пространство. Още миналата есен стана ясно, че през май има риск да останем с два самолета.
На комисията е било обяснено, че самолетите ще бъдат поддържани от нашите техници.
Източник от комисията по отбрана обясни, че ще се търси помощ от Полша, защото ремонтът на двигателите там бил двойно по-евтин.
"Ще отрементираме няколко самолета. Следващия месец идват експерти от Полша”, обяви военният министър Николай Ненчев.
Рискът по поддръжката на самолетите без да се търси руският производител поема командирът на ВВС след като получи инициираща заповед от министъра да задейства процедурата по удължаване на ресурса.
А после?
Спешно ще се търси вариант за започване на процедурата по придобиване на нов изтребител. Проектът трябва да бъде внесен в НС през юни, уточни министърът.
Дори и това да стане, МиГ-29 ще трябва да бъде експлоатиран поне още три години докато новият самолет бъде усвоен. Вариантът за носене на дежурството по охрана на небето от чужди самолети не беше коментиран
Към момента самолетите, които са оглеждани като вариант за превъоръжаване на българските ВВС, са F-16 , Eurofighter и Grippen.