Възможно ли е парашутната мишена да е довела до катастрофата на военния МиГ-29 в Черно море – това е една от версиите, която също е във фокуса на разследващите.

Бившият министър на отбраната Красимир Каракачанов категорично отхвърли версията пропуски при поддръжката на самолетите да са предизвикали инцидента.

Снимка: btvnovinite.bg

Парашутните светещи мишени, предназначени за обучение в стрелба с ракети въздух-въздух, се произвеждат в казанлъшкото предприятие „НИТИ“. Част от компонентите - в друго казанлъшко дружество – „Вертекс“. Единичната цена е 19 500 лв.

По информация на bTV тече проверка и по въпроса дали устройствата по някакъв начин са допринесли за трагедията. Чака се становището на висококвалифицирани експерти.

Снимка: btvnovinite.bg

Един от договорите, подписан от предишното ръководство на Mинистерството на отбраната, е за 7 светещи парашутни системи за близо 140 хил. лв. При получаването на подобно оборудване експертите на ведомството трябва да се уверят, че всичко е изправно. След това отговорността за качеството е в техните ръце.

„До момента, в който бях министър, не е докладвано за неизпълнения на служебни задължения или немарливо изпълнение на служебните задължения“, отговори бившият министър на отбраната Красимир Каракачанов.

Снимка: btvnovinite.bg



Кога и как изтребителят на майор Валентин Терзиев е бил поддържан и ремонтиран, вече е ясно за разследващите от документацията на машината. „Ако се налага, някои от двигателите отиват на ремонт в Русия, към МиГ. На другите – ресурсът им се удължава тук“, обясни Каракачанов.

И във военната, и в гражданската авиация всичко е тренирано – дори непредвидените ситуации. Затова според бившия директор на „Авиоотряд 28“ Цвятко Луканов, независимо какво ще покаже разследването, основният проблем в авиацията остава недостатъчният брой летателни часове.

„Не може момчета на по 22 - 23 години служба – с 600 часа нальот. Това е по 23 часа на година или три часа на месец“, уточни Луканов.  

Снимка: btvnovinite.bg

Нито един изтребител не може да излети, без да се изпълнят всички процедури, а по веригата има много замесени хора. Експертите не допускат пропуск в това. Велико Киряков е бил командир на авиобазата в Узунджово до 1990 г. и има 30 г. стаж в бойната авиация. Той допуска, че ниската височина, на която е бил пилотът при поразяване на целта,  може да се окаже ключова при разследването.

„Военният пилот казва, че информацията от черната кутия е решаваща, но само тя не е достатъчна за подреждането на целия пъзел“, уточни Киряков.

От прокуратурата отказаха информация на какъв етап е разследването. Данните от вътрешната проверка, която извършва звеното за разследване на инциденти към Министерството на отбраната, все още са секретни.