Последни новини

Манол Генов за водната криза: Секторът беше зарязан, проблемът не се решава от днес за утре

Манол Генов за водната криза: Секторът беше зарязан, проблемът не се решава от днес за утре

Археолози откриха древно пристанище от времето на Клеопатра край Александрия

Археолози откриха древно пристанище от времето на Клеопатра край Александрия

Тържествата за Независимостта на България започнаха: Какво ни очаква в празничния ден?

Нетаняху към Великобритания, Австралия и Канада: Палестинска държава няма да бъде създадена

Протест блокира главния път Пловдив-Карлово, 6000 души от село Труд са без автобус (ВИДЕО)

"Хамас": Признаването на палестинската държава е победа за палестинците

Смъртоносен сблъсък с две жертви: Какви са версиите за жестоката катастрофа в София? (ВИДЕО)

Десетки жители на Огняново излязоха на протест в подкрепа на бития кмет (ВИДЕО)

Езикът на политиците, посланията и кой управлява държавата с главно "Д"?

Спасителен пояс на границата между България и Румъния: Активисти с призив срещу добива на нефт и газ

ВАС обяви нищожност на част от наредбата за оценяване на резултатите от зрелостните изпити в 12. клас

Наредбата е оспорена заради казус със сгрешена оценка на абитуриентка

Снимка: btvnovinite.bg

Редакторски екип Редакторски екип

Публикувано в  15:25 ч. 28.03.2025 г.

Върховния административен съд обяви нищожност на разпоредбите на чл. 82, ал. 1 и ал. 3 от Наредба № 11 от 01.09.2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците, издадена от министъра на образованието и науката. Това съобщиха от пресцентъра на Върховния съд.

Оспорено е записаното в наредбата, че „оценките от държавните зрелостни изпити са окончателни“.

Казусът е по повод проведените матури през 2024 година. Абитуриентка твърди, че е ощетена с оценката, но наредба от 2016 г. не позволява преразглеждането ѝ.

Карина Лазарова, ученичка в 12-и клас в столичното 105-о средно училище „Атанас Далчев“ се явява на втория задължителен държавен зрелостен изпит. Тя е избрала предмета „Биология и здравно образование“.

Резултатите са публикувани на 6 юни 2024 г. Тогава Карина разбира, че е получила 28 точки, което съответства на слаб 2. Това е според критериите в скалата за оценяване, публикувана на сайта на образователното министерство. Тоест Карина не е издържала матурата, а оттам няма завършено средно образование. Единственият вариант пред нея е поправката.

Тя обаче има и възможност да се запознае с работата си, за да разбере къде е сгрешила, пише "Лекс".

Зрелостничката отива да си види работата на 11 юни в 105-о СУ „Атанас Далчев“. Това става в присъствието на представител на училищната зрелостна комисия. Точно тогава обаче Карина забелязва, че на още четири въпроса е дала верни отговори, които са били отбелязани като грешни. Това не е голословно нейно твърдение, а констатация, потвърдена от представителя на зрелостната комисия. Ако четирите отговора са били отчетени като верни, а не като грешни, е щяла да получи 32 точки, които съответстват на оценката среден 3, което ще ѝ позволи да завърши средното си образование.

Директорът на училището подава сигнал до Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование за грешно отчетените резултати на зрелостничката, но получава отговор, че оценките от държавните зрелостни изпити са окончателни.

След това е подадена жалба до съда заради спорната наредба.

Оспорена се също разпоредбата на чл. 82, ал. 3 от Наредба № 11/2016 г. /нова – ДВ, бр. 71/2019 г., в сила от 10.09.2019 г./, която гласи:

„Зрелостникът може да се запознае с индивидуалния си резултат от държавния зрелостен изпит в училището, в което е приключил обучението си в XII клас, и/или през електронната система, а с оценената си индивидуална изпитна работа – в училището, в което е приключил обучението си в XII клас, в срок, определен от директора, срещу документ за самоличност и в присъствието на представители на училищната зрелостна комисия“.

„Извън правомощията на министъра на образованието и науката е да вменява правомощия на директора на съответното училище, свързани с възможността за проверка на резултатите на индивидуалните работи и то в определен от директора срок, който може да бъде различен за всяко едно училище“, посочват от ВАС.

„Разпоредбите, които делегират нормотворческа компетентност, са с императивен характер и не подлежат на разширително тълкуване. Обхватът на законовата делегация на министъра на образованието и науката е точно определен и той не позволява създаване на регламентация, която касае отношения, развиващи се след оценяването на резултатите на учениците, както и възможността поставена на зрелостника оценка, при спазване условията и реда на организацията за провеждане на оценяването, да бъде предмет на проверка“, допълва в мотивите си съдът.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK

 

Най-четени
Най-нови