Една от стоките, които бележат най-сериозен ръст на потребление у нас е месото. Българинът е свил бюджета си за ресторанти, но яде повече месни продукти вкъщи. Затова и за последните 10 години ръстът на продажби е скочил в пъти.
Колкото и да свиваме потребителската си кошница, месото винаги остава в нея. Най-търсени са пилешкото и свинското. Икономическият поглед върху пазара на месо - купуваме повече, защото харчим за приготвена в заведение храна много по-малко.
„2011-а всъщност, ако говорим за домакинствата, консумацията се задържа на едно стабилно ниво - от 31 килограма на глава от домакинство, докато през 2002-а са 23, ръстът наистина е много сериозен”, казва Николай Вълканов - Институт за пазарна икономика.
По данни на експертите българският потребител е станал все по-недоверчив, а консумацията на свежи и пресни меса се е увеличила в пъти за сметка на колбасите. Какво има в кренвирша и дали се слага тоалетна хартия вместо месо? - подобни и други въпроси са сринали доверието на българина към качеството на месните продукти.
Да пазаруваш за вкъщи съвсем не е евтин вариант. Само за година цената на месото е скочила с над 30 на сто. Поскъпването обаче е обратим процес, успокояват икономистите. „Всичко зависи от новата реколта и от цените на фуража, така че поевтиняването не е изключено”, смята Вълканов.
На вътрешния пазар недостигът на родно месо става все по-осезаем и затова българските производители работят основно с вноса суровина.